Spijlbussen.nl

Split Chat => Importeren, invoeren en taxeren => Topic gestart door: NXXT LEVEL op september 16, 2013, 20:55:21 pm

Titel: Dan maar importeren help help
Bericht door: NXXT LEVEL op september 16, 2013, 20:55:21 pm
Beste allemaal;

Mijn kever is verkocht, en ik heb ruimte voor een VW T1 SO 42 bus.

 1 Stel de bus staat in de middle of nowhere in de USA.
 2 De eigenaar brengt hem zelf niet naar de haven.

3 Wat zijn dan de totale kosten om de bus op naam bij mij op de stoep te krijgen?
4 Wie kan mij daar eventueel  bij helpen.
5 Hoe kan ik veilig handelen, en dat de bus dus daadwerkelijk zonder zorgen in mijn bezit komt.

Een heleboel vragen die vast allemaal wel ergens geroepen zijn.
Het is voor mij abracadabra, en dus help help.

Gr Richard
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: kees op september 16, 2013, 22:20:13 pm

Je hebt PB. 
(Gaat weer een maandje California doen in oktober hoogstwaarschijnlijk.. 8-))

Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: Sancho op september 17, 2013, 08:38:17 am
ongeveer 1 dollar per km naar de dichtsbijzijnde haven rekenen (al kan je pech hebben dat het echt in de middle of nowhere is en er amper trafic is)
dan een 1500 dollar voor de boot
500€ voor de mannen die hem hier uit de boot halen
en douane kosten (6% op aankoop plus alles hierboven)
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: JT1 op september 17, 2013, 08:58:55 am
Zou dan wel voor een container gaan en een betrouwbare verscheper. Kostte mij in totaal 2500 euro incl alles van daar naar hier op de stoep.
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: VouWou op september 17, 2013, 11:41:43 am
Roro (roll-on-roll-offschip) is goedkoper , maar dan moet je uiteraard een rijdende bus hebben.
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: VolksWouter op september 17, 2013, 12:43:03 pm
Met RoRo is de kans op schade en diefstal van onderdelen alleen wel groter.
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: Sancho op september 17, 2013, 13:17:26 pm
ter info losse onderdelen mogen trouwens NIET in een roro
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: VouWou op september 18, 2013, 01:16:42 am
Bij mij zat er van alles in en geen probleem gehad hoor met RoRo
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: NXXT LEVEL op september 18, 2013, 09:29:22 am
Alvast bedankt,

Maar concreet,

Even een rekensom.

Een bus met een afstand van 1000 km van de haven = 1000 dollar = € 749
Dan 1500 dollar voor de boot= € 1123
Dan € 500 om van de boot te halen
De bus van zeg maar 12000 dollar = € 9000
Totaal € 11372
Incl 6% a € 684
Totaal € 12056 om een bus van 12000 dollar bij mij op de stoep te krijgen, excl verzekering..

Klopt dat zo?

Of vergeet ik nog iets?

Gr. Richard
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: Sancho op september 18, 2013, 10:32:48 am
Hoi Richard,

dat zal ongeveer kloppen.
Zoals ik al zij, veel hangt af van waar hij staat, soms is er echt geen trafic in de buurt en dan zal het wat duurder zijn...
Ook hangt er wat van af hoe goed jij kan onderhandelen, en welke de dichtsbijzijnde haven is.
Sommige haven kunnen de grootste containers niet handelen en dan wordt het natuurlijk een pak duurder.
RORO is SOMS goedkoper
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: VouWou op september 18, 2013, 11:50:07 am
Als je een bus koopt in goede staat is het misschien veiliger in een container.
De mijne is vorig jaar met roro gekomen en had schade opgelopen op het achterscherm
gelukkig moest dat toch worden aangepakt dus had er geen probleem mee.
Dat is natuurlijk anders als je bus er al strak uitziet.

Met een container heb je wel een risico dat ze een containercontrole doen in de haven
en dan kan het wel iets duurder worden.
Heb jij (Sancho) dat niet al eens gehad ?
 
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: Sancho op september 18, 2013, 11:59:20 am
ik heb eens voorgehad dat de bus (eentje van 1965) in 67 gestolen was...
Blijkbaar staat dat niet op de databank van geregistreerde voertuigen over gans de US.
In een andere staat kan/kon je dus een bus zonder probleem inschrijven zelfs al was die elders gestolen.
(de bus waar ik het over heb was sinds 85 geregistreerd en getitled op naam van de persoon waarvan ik hem gekocht had)

De US customs heeft tegenwoordig wel een deftige databank en heeft de container van de boot getrokken
+- 2000€ extra kosten
en GELUKKIG hebben ze de oorspronkelijke eigenaar niet gevonden (dood, zonder nabestaanden)
of ik kon alle kosten betalen en ZONDER bus zitten.

Wat iedereen ook beweert ,importeren is dus niet zonder enig risico...

(al heb ik gelukkig maar 1 zo'n frats gehad)
Albert heeft het ook al regelmatig voorgehad (alle bussen inorde maar steekproef van de doaune geeft behoorlijke extra kosten)
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: VouWou op september 19, 2013, 00:10:57 am
Er zit wel een verschil met de handlingskosten in de haven
want die zijn bij RoRo toch een 200 tot 300 € goedkoper.
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: aeLiXihr op september 19, 2013, 09:45:46 am
steekproef van de doaune geeft behoorlijke extra kosten
ook als ze nix vinden??  :-o
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: Sancho op september 19, 2013, 10:47:30 am
steekproef van de doaune geeft behoorlijke extra kosten
ook als ze nix vinden??  :-o
yes!

leuk hé :-)
Titel: Re:Dan maar importeren help help
Bericht door: aeLiXihr op september 19, 2013, 11:01:54 am
wat een tuig