Spijlbussen.nl

Spijlbus techniek => Motor => Topic gestart door: Classic-Rob op oktober 12, 2015, 16:52:58 pm

Titel: wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 12, 2015, 16:52:58 pm
Hallo,

2 maanden geleden is mijn motor warm gelopen doordat er iets achter in de koelfan is gekomen.
Cilinder 3 is vreselijk heet geworden en het kartonnen warmelucht slangetje was daardoor spontaan gaan fikken.
Wonder boven wonder heb ik het mini brandje uit kunnen blazen.
Maar nu zit ik met het volgende, ik weet niet wat wat ik moet doen.
Ik heb het blok wel al gedemonteerd maar ik wil wat opties naast elkaar zetten en beslissen welke het beste is voor mij.
*Een gereviseerd 1600cc blok compleet opgebouwd
*een 1600cc draaiend gedeelte scoren en mijn eigen draaiend gedeelte inruilen
*of dit blok optrekken en nakijken en zelf opnieuw opbouw helemaal standaard.

Met vriendelijke groet,
Rob
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: JT1 op oktober 12, 2015, 17:21:40 pm
Zou eerst mijn eigen spullen laten opmeten en vervolgens alle nodige delen vervangen :-D
Mocht het tegenvallen kun je altijd nog om je heen kijken naar een gereviseerde. Een gebruikte is ook een gok.
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: classic line op oktober 12, 2015, 21:13:43 pm
ik weet niet hoever jou kennis reikt rob

maar ik zou persoonlijk onderblok inruilen voor een gereviseerde dan heb je ook gelijk weer garantie
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Renka op oktober 12, 2015, 22:18:58 pm
als het inderdaad zo heet is geworden zou ik mooi de hele bende inruilen op een heel compleet blok of desnoods een onderblok
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 13, 2015, 13:29:09 pm
Graag zou ik namen van mensen ontvangen die een revisie uitvoeren?
Als ik nu bij voorbeeld op facebook wat tegen kom, rond wat voor bedrag moet ik denken wat een goede revisie heeft gehad?

Alvast bedankt voor de reacties
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: classic line op oktober 13, 2015, 19:29:21 pm
ik denk dat je voor een onderblok op 1400eurie  moet rekenen

Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: JT1 op oktober 13, 2015, 20:38:24 pm
Voor een onderblok naar ahnendorp. Voor bewerkingen zijn er meerdere in Nederland. Hendriks in Doesburg, Otto van den bergh in valthermond. Mejabo etc...
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 15, 2015, 10:44:16 am
Bedankt voor zover.
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 19, 2015, 09:01:43 am
Goedemorgen,

Afgelopen donderdag kwam ik op facebook een advertentie tegen van een 1600dp motor.
Ondanks dat het in friesland was en ik vlak bij Rotterdam woon  had ik vrijdagochtend wel een gevoel van 'ik moet deze man even een berichtje sturen '.
Na wat overleg vrijdag toch de beslissing genomen om zondag langs te gaan.
En ondanks het niet 100% oem is was het wel goed genoeg voor mij.
het is nu een 1600dp met een 31pict en recent vervangen wisselstroom dynamo.
Motorcode is BZ277945, kan iemand mij helpen om dit te vertalen?

(http://i59.tinypic.com/33vzzab.jpg)

(http://i62.tinypic.com/2ueqv60.jpg)

Het koelhuis ga ik nog omwisselen voor het oude og dubbelpoorts korlhuis.
Ziet iemand anders nog iets geks misschien?

Cheers.
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Area51 op oktober 19, 2015, 10:25:09 am
Re:wat moet ik doen?

In ieder geval een fatsoenlijke oliekoeler buiten het koelhuis gaan monteren...
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: EeVeeWee op oktober 19, 2015, 10:27:34 am
Is de motorcode misschien B2277945?
Dan is dit de uitkomst op de Paruzzi site:

Modeljaar   : 1970 Type 1
Periode   : 31.07.1970 / 31.07.1970
Inhoud   : 1,6 L
Vermogen   : 34 kW / 47 PK
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 19, 2015, 11:05:01 am
Vanwaar het plaatsen van een externe koeler?
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Area51 op oktober 19, 2015, 12:06:57 pm
Dat zeg ik toch niet ?
Ik zou ervoor zorgen dat je een oliekoeler plaatst die bij een 1600 dp hoort...
dit is namelijk een omgebouwde 1600 enkel poort, hier staat je koeler nog in je koeltunnel, bij een 1600 dp komt hij erachter te staan en is hij ook wat groter.

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1138014.jpg)
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 19, 2015, 13:36:40 pm
Dan begreep ik je antwoord verkeerd.

Maar dit maakt het een stuk duidelijker voor mij.

Bedankt.
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: classic line op oktober 19, 2015, 20:42:41 pm
en ik zeg dat je nou niet meer bij je bier kan  :-D
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 21, 2015, 05:06:01 am
Oh jawel  ::D
Deze is natuurlijk leeg en er staan nog 2 kratten  haha.



Gelijk nog eventjes een vraag;
Kan ik een oliekoeler van een dubbelpoorts carter zo 1 op 1 monteren op een carter van een enkelpoorts?
Mijn oude blok heeft een dikke Koelkap met groot oliekoeler dus die zou ik dan over willen zetten.

Alvast bedankt
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op oktober 31, 2015, 19:58:00 pm
Guys,

Ik ben begonnen met het oude blok uit elkaar te trekken.
Plaatwerk, pomp, spr stuk, carb etc.
Ook van het nieuwe blok heb ik het koelhuis eraf gehaald.
Nu kom ik bij het volgende, de afsluitrubbers.
De koeler van een 1600ep heeft kleine rubbers en de 1600dp grotere rubbers.

Nu heb ik dit gevonden bij paruzzi, klopt het dat ik deze nodig heb?
Artikel nummer : 111 198 029
http://www.paruzzi.com/smartphonenl/zoektrefwoord=3725&group=1&subgroup=17& (http://www.paruzzi.com/smartphonenl/zoektrefwoord=3725&group=1&subgroup=17&)

Hier nog even een foto van de 2 rubbers bij elkaar.
(http://i66.tinypic.com/35c2a7q.jpg)
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op november 04, 2015, 16:59:06 pm
Wie kan mij uitleggen hoe ik dan een oliekoeler van een dubbelpoorts op een enkelpoorts carter kan zetten?

Ik heb nu net nog even gekeken, maar de tapeinde die in het voetjezitten van de dp koeler zijn m8 en in het carter van de enkelpoorts is het m6.
Dus een tapeind van m8 past niet in het gaatje voor een m6.
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Area51 op november 04, 2015, 18:49:05 pm
En het M6 gaatje in het carter opboren naar M8 en dan deze (http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=1989&group=1&subgroup=17&) steun monteren... ?
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op november 04, 2015, 19:41:42 pm
De dp oliekoeler heeft dit voetje erop zitten.

Ik weet niet of dat nou zo'n topplan is om die 2 gaatjes op te boren naar 8mm Aangezien het van gietijzer is.

Ik hoor graag de meningen van andere.
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: JT1 op november 04, 2015, 21:10:56 pm
Zie het probleem niet, het is geen gietijzer. Het is of magnesium of alu en laat zich prima boren. Hoeft enkel een oliekoeler vast te zetten. Maar het is aan jou wat je er mee doet. :-D
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op november 05, 2015, 09:52:42 am
Ik hoop alleen op een duidelijk antwoord of uitleg hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Liever gelijk in 1 keer goed tewerk gaan :-)
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Classic-Rob op december 15, 2015, 15:21:19 pm
Beste iedereen,

Even in het kort, ik heb een kat in de zak gekocht...
Ik zal er later wat meer over vertellen.
Maar voor nu heb ik de volgende vraag; mijn oude carter/cilinders/krukas wil ik laten opmeten en kijken of er nog iets mee kan worden gedaan.
Maar hoeveel werk is het / in hoeverre is het goed mogelijk om zelf het carter met krukas weer in elkaar te zetten?
Of is dat echt een klusje om aan iemand over te laten die er echt verstand van heeft?
Ik ben in ieder geval niet van plan om duizenden euro's uit te geven om alleendat in elkaar te krijgen.
Dan koop ik liever een compleet blok voor een prijs naar waarde.

Alvast bedankt
Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: nos op december 15, 2015, 16:37:21 pm
ik zou john contacten als ik jou was.
hij kan alles opmeten en uitbalanceren voor je
http://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t3965051/lopik/mebejo/ (http://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t3965051/lopik/mebejo/)

Titel: Re:wat moet ik doen?
Bericht door: Split67 op december 15, 2015, 17:02:00 pm
Met een beetje gezond technisch inzicht, een goed handboek en secuur zijn, moet het goed te doen zijn.