Spijlbussen.nl
Spijlbus techniek => Achteras => Topic gestart door: henk155 op februari 01, 2016, 21:05:04 pm
-
Ik een zo set gekocht om zelf verstelbare verplaten,ziet er goed gemaakt uit.
Alles is bijna klaar om te gaan monteren maar heb een vraagje?
Hoe zit de aanslag van de instelbout op de gekochte verstelbare veerplaten?
Zit dit op de korte plaat gelast,zoals op foto 1.
Of tegen de korte veerplaat gelast,zoals op foto 2.
Henk!!!
(http://i66.tinypic.com/sc5i1i.jpg)
(http://i65.tinypic.com/2nltzev.jpg)
-
zoals op je laatste foto..
dan heeft hij body van de plaat zelf
-
(https://spijlbus.files.wordpress.com/2013/11/imag0351.jpg)
zo dus..
-
ik heb alleen de moer onder.. en gebruik geen bout..
-
ik heb alleen de moer onder.. en gebruik geen bout..
vreemd zo een bout , heb je niet veel verstelruimte ook
ik zou er een stelbout met inbus inzetten.
succes!
-
Ok bedankt,
Zoals op de laatste foto wordt het.
Nu nog enkel de positie bepalen waar de bus met vertandingen moet komen en deze kunnen gelast worden.
Henk!!!
-
Mooi dat ik dit ff zie want ik moet dat ook nog bij die van mij doen.
Als je wilt kan je zeggen maar nog een heel klein driehoekje er boven lassen voor wat extra stevigheid...
Gr. Ferdi
-
Ik weet je ET waardes niet van je velg en banden maat, maar pas op dat je band er niet tegen aankomt..
-
Henk heb je trouwens die grote veerplaat al eens gepast?
Bij mij past hij niet goed,dus je moet of de nok weg slijpen of een stuk uit die plaat anders komt het niet goed volgens mij...
Kijk hier maar eens op de foto wat ik er mee bedoel.
(http://i66.tinypic.com/1h7d68.jpg)
(http://i65.tinypic.com/24wgbxv.jpg)
Ik denk dat ik een stuk uit die plaat ga halen aangezien ze dat allemaal hebben,zonde om die nok weg te slijpen.
Waarschijnlijk wel iets minder dan dat ik afgetekend heb op de foto maar dit is ff globaal om je te laten zien wat ik er mee bedoel.
Gr. Ferdi
-
Zie inderdaad wat je wil zeggen,maar had hem nog niet gepast.
Ik kijk straks eens bij die van mij,maar zal waarschijnlijk ook wel zo zijn.
Ik pas ook liever de plaat aan,dan de nok er af te slijpen.
En hoe ga jij de bus met vertandingen erin lassen?
Op de originele veerplaten zit de plaat in center van de bus.
Dus nu las je hem aan de kleine plaat,maar zorg je er dan voor dat de kleine plaat ook in het center van de bus met vertandingen zit.
Of las je hem iets uit center zodat het midden van de bus gelijk komt met de grote plaat?
Of maakt dit niet zoveel uit.
Voor de prijs die je er maar voor betaald is het normaal dat er nog wat werk aan is natuurlijk;
Henk!!!
-
Dat moet ik ook nog ff uitdokteren Henk want voor mij is eigenlijk alles nieuw wat betreft spijlbus en luchtgekoeld,ik heb een hoop vw's gehad maar nog nooit iets in de luchtgekoelde wereld.
Maar zo moeilijk kan het niet zijn,ik had het centerpuntje bij mijn bus wel gemarkeerd,je weet immers nooit waar het goed voor is maar volgens mij maakt het niet uit hoe je hem eraan last want je kan hem natuurlijk altijd alle kanten opdraaien.
Wat wel belangrijk is dat is dat je links en rechts op de gelijke hoogte hem moet gaan monteren en dan op jou gewenste hoogte moet gaan afstellen met volle bepakking in je bus en dan kijken of de handel niet aanschuurd..
Ik kan Rob zometeen voor de zekerheidwel even vragen ik heb zijn telefoonnummer,hij heeft deze platen ook gesneden en is met van alles bezig wat verlaging betreft...
Gr. Ferdi
-
als ik zo naar het formaat kijk zijn ze ook iets forser uitgevallen zie de veerplaten van ons hieronder (weliswaar voor kever irs maar dat maakt verder niet uit
(https://farm1.staticflickr.com/774/21030951299_9ee723a022_z.jpg)
de hoogte (breedte van de veerplaat verticaal gemeten beinvloed wel de veerweg natuurlijk
-
Idd dat ben ik zeker met jou eens,als ik de andere soorten veerplaten bekijk zijn ze idd allemaal wat smaller en dat kan ook zat...
Als het goed is ga ik a.s even bij een mede forumlid even langs om daar zijn project te bekijken en een irs set te bekijken en dan kan ik gelijk alles even bekijken wat de verschillen zijn...
Gr. Ferdi
-
de veerplaten hebben denk ik ook een 1 inch standaard drop
wat ik me dan weer af vraag ? zetten jullie de draagarmen met boutbare beugels vast of met las beugels
daar kan ook nog wel eens maat verschil in zitten ?
-
de veerplaten hebben denk ik ook een 1 inch standaard drop
wat ik me dan weer af vraag ? zetten jullie de draagarmen met boutbare beugels vast of met las beugels
daar kan ook nog wel eens maat verschil in zitten ?
Wat had jij met die grote veerplaten gedaan dan,ook een stukje weg geslepen?
Ik kan nog kiezen wat ik wil gaan doen,het mooiste is die bout bare beugels en als dan alles op de juiste plek zit dan pas vastlassen...
Die beugels maak ik zelf want die krengen kosten €350 euro dat vind ik absurd eerlijk gezegd..
Gr. Ferdi
-
Bij mij zijn het gelaste beugels.
Zaten er reeds in als ik de bus kocht dus wil ik het daarmee doen.
Henk!!!
-
waar ik een beetje op doel is dat de maten van gelaste of gebouten beugels waarschijnlijk anders zijn
is daar met deze veerplaten ook rekening mee gehouden ?
je moet natuurlijk wel ruimte hebben om je toespoor of uitspoor te regelen
-
waar ik een beetje op doel is dat de maten van gelaste of gebouten beugels waarschijnlijk anders zijn
is daar met deze veerplaten ook rekening mee gehouden ?
je moet natuurlijk wel ruimte hebben om je toespoor of uitspoor te regelen
Dat kan ik je helaas niet vertellen,een veerplaat is een veerplaat en de originele is recht en deze ook dus ik neem aan dat daardoor er nog steeds dezelfde ruimte is.
Wat wel het verschil is dat deze standaard al een verlaging heeft van een aantal cm wat overigens de meeste verstelbare platen al hebben,hoeveel dat is weet ik zo niet dat zou ik morgen even op moeten meten....
Ik ga morgen naar een forumlid die een complete set heeft liggen van volksprojects,dan kan ik de verschillen al gauw zien.
Het scheelt natuurlijk wel dat je met die montage beugels wat makkelijker kan gaan spelen dan lasbeugels,de werking is uiteindelijk hetzelfde maar ik denk dat als je hem vast hecht en hij niet goed op z'n plek zit dat je hem steeds weer los moet slijpen tot die uiteindelijk goed zit.
Zo'n montage beugel kan je in prencipe mooi laten zitten tot je je bus uit laat lijnen en dan zijn definitieve punt heeft en dan kan je hem altijd nog vast lassen..
Gr Ferdi
-
En nog iets nuttigs kunnen meten bij die veerplaten?
Henk!!!
-
En nog iets nuttigs kunnen meten bij die veerplaten?
Henk!!!
Yep ik heb ze bovenop die set van volksprojects gelegd en wat ik afgetekent had klopt aardig,dus beter een stuk van die veerplaat af slijpen...
Voor de rest is het allemaal zo goed als hetzelfde hoor :thumbsup:
-
Ok,bedankt.
Henk!!!
-
Ik weet je ET waardes niet van je velg en banden maat, maar pas op dat je band er niet tegen aankomt..
dat loop ik dus tegen aan, als ik ga ombouwen....
verbreed staal, en banden lopen vlak langs de veerplaten...
nu hoef ik niet echt laag, dus kan ook de huidige veerplaten aanpassen naar IRS
twijfel, wanneer te doen, want motor ligt er nu toch uit
-
Ik weet je ET waardes niet van je velg en banden maat, maar pas op dat je band er niet tegen aankomt..
dat loop ik dus tegen aan, als ik ga ombouwen....
verbreed staal, en banden lopen vlak langs de veerplaten...
nu hoef ik niet echt laag, dus kan ook de huidige veerplaten aanpassen naar IRS
twijfel, wanneer te doen, want motor ligt er nu toch uit
Mocht je je stalen wielen willen laten verbreden dan moet je maar ff een gil geven,een vriend van mij doet aan het Verbreden,Versmallen,Hart verplaatsing en Reparatie van velgen...
Ik ga namelijk mijn originele 15 inch velgen verbreden,dat moet ik nog allemaal gaan uitmeten want ik wil ze gaan verbreden en dan misschien het hart laten verplaatsen als dat nodig is.
Ook laat ik er een "hump" op lassen zodat ik met tubeless bandjes kan gaat rijden anders zit je weer met zo'n binnenband te klooien,en mocht je band lek gaan dan loopt hij niet zo snel van je velg af...
Gr. Ferdi
-
Weet iemand toevallig wat voor materiaal dat is die veerplaten , is het verenstaal ?
-
Weet iemand toevallig wat voor materiaal dat is die veerplaten , is het verenstaal ?
Dit materiaal is denk ik geen verenstaal maar is wel erg dik en gaat echt niet zomaar kapot...
-
Hier al een eindresultaat?
-
Bij mij nog niet alles is klaar om gelast te worden.
Henk!!!
-
Men veerplaten zijn gelast,IRS opgekuist en gespoten,nieuwe lagers liggen klaar om de IRS armen te steken.
Dus klaar om te beginnen monteren.
Nu nog een vraagje in verband met dat boutje die de platen bij elkaar houd.
Moet je deze gewoon tegen aan zetten of is het toch de bedoeling om deze hard aan te trekken?
Henk!!!
-
ik denk los, anders trek je de plaat vast.. (dus even een borgmoer gebruiken) op mijn set zit geen eens zo een boutje
-
Ok,bedankt.
dacht het wel maar was niet zeker.
Anders moet je iedere keer de platen afhalen om de hoogte te regelen.
Deze dienen dus gewoon om ze wat bij alkaar te houden dan.
Henk!!!
-
Vandaag veerplaten gemonteerd maar dit ook gedaan zonder de bout en moer om ze bij elkaar te houden.
Blijkt te weinig plaats te zijn tussen de veerplaten en het "chassis".
Wanneer ik de toersiestaaf deksels aanspan trokken de veerplaten scheef op de moer.
Henk!!!
-
Footoos Henk!!! :-D
-
Zal men topic eens updaten.
Henk!!!
-
Ja ik ben idd wel benieuwd naar de foto's wat jij er mee bedoeld dat ze krom trekken...
Ik heb het zelf nog niet goed geprobeerd,heb je die vertande bus wel goed in het midden gelast van de veerplaat?
Gr. Ferdi
-
Er zit geen plaats genoeg tussen de grote plaat en het "chassis" voor een moer.
Wat wel zou lukken om draad in de grote plaat te trekken en zo de twee platen bij elkaar te houden.
Zonder een moer past alles perfect.
Hoeveel ruimte zit er bij jullie tussen de veerplaat en chassis gedeelte?
Henk!!!
-
Ik weet zo niet precies wat je bedoeld henk,kan je misschien een foto plaatsen?
Ik heb wel schroefdraad getapt in die grote veerplaat waarmee je die verstelbare plaat mee vast kan zetten.
-
Ik zal deze week eens een foto nemen.
Maar ik heb geen draad getapt in de grote veerplaat.
en dus in plaats van schroefdraad ging ik het boutje die de twee platen bij elkaar houdt vastzetten met een moertje.
maar daar is geen plaats voor achter de grote plaat.
Henk!!!
-
Ik weet zo niet precies wat je bedoeld henk,kan je misschien een foto plaatsen?
Ik heb wel schroefdraad getapt in die grote veerplaat waarmee je die verstelbare plaat mee vast kan zetten.
Dit is zijn niet mijn veerplaten,maar foto van het internet zodat het misschien duidelijker wordt.
Dus met alles op zijn plaats veerplaten torsiestaaf deksels,...
Heb ik geen plaats meer achter de veerplaten om een moertje op dat boutje te plaatsen die de veerplaten bij elkaar houdt.
Zou inderdaad beter zijn moest ik gewoon draad in de lange plaat getapt hebben en zo de platen bij elkaar kan trekken.
Maar heb er ook al veel gezien die niet voorzien zijn om dat boutje in te draaien.
Henk!!!
(http://i66.tinypic.com/2vdnof7.jpg)
-
Ik heb niet zo een boutje erin zitten (kan het geen eens), dus zal me er niet erg druk om maken..
-
Inderdaad en de verstelbare veerplaten die ik nu overal op internet tegenkom hebben ze ook niet, dat boutje
-
Komt er bij mij dus ook zeker niet op,want het gaat gewoon niet.
Begrijp niet dat sommige daar een moer achter zouden krijgen.
Henk!!!
-
ik heb ze ook maar in de praktijk zakt je veerplaat toch niet echt makkelijk uit en is de klemvoorziening niet echt nodig
(https://c1.staticflickr.com/7/6019/6314541928_60ec48fbc1_z.jpg)
-
stelschroef met moer aan onderzijde heb je wel meer ruimte
-
Maak je toch schroefdraad in de veerplaat heb je geen moertje nodig
Klopt.
Maar alles was al gemonteerd bij mij wanneer ik dit voorhad.
Dus laat ik het gewoon zo zonder.
Alles zit goed op zijn plaats en vast.
Moest ik ooit alles moeten demonteren zal ik inderdaad schroefdraad trekken.
Henk!!!
-
Ik heb er schroefdraad ingetapt henk...