Spijlbussen.nl

Puntlas apparaat

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koerspiloot

  • Spijl blijft
    • Berichten: 359
    • Karma: +0/-0
    • Oldtimer-service.be
Aangezien ik binnekort mijn dak en neus kan ophalen, ben ik aan het denken om deze met een puntlas apparaat vast te punten, om een heel mooi resultaat te bekomen... Ik ben dus nie in het bezit van zo'n puntlas apparaat, maar kzou wel ene willen huren voor een paar dagen...

Maar daarvoor moet ik eerst weten of mijn huisinstallatie dit wel aankan... Ik weet ook niet of er puntlas apparaten zijn die werken op 230V (ipv 380), en met een normale 16A huisinstallatie...

Kan iemand mij hier wa tips of info over geven of dit mogelijk is om dit te gebruiken met de "beperkingen" in mijn garage


Offline ice

  • Spijl blijft
    • Berichten: 158
    • Karma: +0/-0
hier op de site van de rustbusters staat een puntlastang aangeboden::

http://www.rustbuster.nl/Puntlassen/Tecna_7209.htm

hierbij staat:

Er is ook een 230 Volt uitvoering leverbaar. Die vereist echter een 25 A aansluiting

en deze kost wel een paar centen: 730 eurie :-(


Offline koerspiloot

  • Spijl blijft
    • Berichten: 359
    • Karma: +0/-0
    • Oldtimer-service.be
hier op de site van de rustbusters staat een puntlastang aangeboden::

http://www.rustbuster.nl/Puntlassen/Tecna_7209.htm

hierbij staat:

Er is ook een 230 Volt uitvoering leverbaar. Die vereist echter een 25 A aansluiting

en deze kost wel een paar centen: 730 eurie :-(

Ja, 230V is blijkbaar leverbaar dus,

maar ik zit denkik met een gewone 16A aansluiting... Wat zal dit tot gevolg hebben? Dat het nie zou lukken op 16A(zekeringen die springen), of zal de aansluiting te warm komen? (srry als ik domme vragen stel, ik ben niet echt ne krak op het gebied van elektriciteit ;) )

En het zou ook maar om een dagje of 2-3 te gebruiken zijn,
enkel huren dus... Een volledig aparaat kopen doe ik niet hoor, dan red ik het wel met mijn MIG ...


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-1
hier op de site van de rustbusters staat een puntlastang aangeboden::

http://www.rustbuster.nl/Puntlassen/Tecna_7209.htm

hierbij staat:

Er is ook een 230 Volt uitvoering leverbaar. Die vereist echter een 25 A aansluiting

en deze kost wel een paar centen: 730 eurie :-(

Ja, 230V is blijkbaar leverbaar dus,

maar ik zit denkik met een gewone 16A aansluiting... Wat zal dit tot gevolg hebben? Dat het nie zou lukken op 16A(zekeringen die springen), of zal de aansluiting te warm komen? (srry als ik domme vragen stel, ik ben niet echt ne krak op het gebied van elektriciteit ;) )

En het zou ook maar om een dagje of 2-3 te gebruiken zijn,
enkel huren dus... Een volledig aparaat kopen doe ik niet hoor, dan red ik het wel met mijn MIG ...

Hoi,

Heb je schroefzekeringen of automaten?
Bij schroefzekering kan je de betreffende passchroef verwijderen en een passchroef van 25 ampere plaatsen en daarna kan je 25 Ampere zekering toepassen. Laat dit door een elektricien doen die hebben passchroef sleutels en hebben kijk op je installatie of die het aankan. En of je kabel naar de garage voldoende diameter heeft.
Als je een automaat hebt kan je de automaat uitwisselen voor een 25 ampere automaat, ook hier geldt electricien kan de boel bekijken of de rest geschikt is.

Groeten Berrie
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline B

  • Spijl blijft
    • Berichten: 236
    • Karma: +0/-0
  • 2x 59 en 1x 65
    • http://www.thesamba.com
ALS JE IETS DOET DOE HET DAN GOED..............GEWOON DIE 230v/ 25A HEB IK OOK, WERKT PERFECT



hier op de site van de rustbusters staat een puntlastang aangeboden::

http://www.rustbuster.nl/Puntlassen/Tecna_7209.htm

hierbij staat:

Er is ook een 230 Volt uitvoering leverbaar. Die vereist echter een 25 A aansluiting

en deze kost wel een paar centen: 730 eurie :-(


Offline Bussie komt zo

  • Spijl blijft
    • Berichten: 415
    • Karma: +0/-0
    • http://www.Volksprojects.nl
ALS JE IETS DOET DOE HET DAN GOED..............GEWOON DIE 230v/ 25A HEB IK OOK, WERKT PERFECT

Ben je er tevreden over?
Kun je er veel mee doen?
Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/


Offline ijskreem

  • Spijl blijft
    • Berichten: 185
    • Karma: +0/-0
  • The future belongs to those who create it
ik heb een halfautomaat op 3 x 220 volt is met 3 puntlastoestellen bij en die werken op 220 v en dat werkt allemaal zonder zwaardere zekeringen te steken als je die zwaardere steekt heb je kans dat er ergens wat doorbrand als het teveel word.
OOOO


Offline busboys

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 47
    • Karma: +0/-0
    • http://www.vwbusboys.nl
Bedenk wel dat het mooier lijkt dan het is ... Namelijk is de tang een voudig en zeker voor een dak  dik 10 meter puntlas werk :-(de tang word dan al snel heel warm waardoor de stiften niet meer optimaal presteren ( dus veel punten slijpen )  :-D
En nog een hele  vervelende bijkomstigheid is dat het dak randje vrij smal is en je secuur je punten moet uitkiezen en af stellen, en als er ook maar enige roest vorming nog aan wezig is brand je de gaten er in.

Succes


Offline ijskreem

  • Spijl blijft
    • Berichten: 185
    • Karma: +0/-0
  • The future belongs to those who create it
na elke puntlas in een emmer water dompelen want anders veranderen je punten in koper en zijn ze verder waardeloos
OOOO


Offline koerspiloot

  • Spijl blijft
    • Berichten: 359
    • Karma: +0/-0
    • Oldtimer-service.be
En nog een hele  vervelende bijkomstigheid is dat het dak randje vrij smal is en je secuur je punten moet uitkiezen en af stellen, en als er ook maar enige roest vorming nog aan wezig is brand je de gaten er in.

Succes

Dat is net ook de reden waarom ik opteerde om dit te te puntlassen... Als ik telkens gaten moet boren van 6mm om op te proppen, dan blijft niets van mijn dakrand meer over hé :) ... Ik wil het heel proper hebben, dus ik zal me overal ng verder informeren

Een kennis van mij is electricien, (waarmee ik de hele garage voorzien heb van elektriciteit). Ik zal hem ook ng wa info vragen ivm die zekeringen en dergelijke.

Een andere optie natuurlijk is om lijm & proplassen te combineren... Het dak bijna volledig aflijmen op de gootjes(?) en telkens over een bepaalde afstand geen lijm hangen, en daar dan een paar proplassen zetten.  Hierdoor kan er geen water onder de 'dakschelp' kruipen, doordat de lijm alles mooi afsluit en heb ik ook minder werk om al de proplasjes mooi vlak te slijpen ... Ik weet zowiezo dat het al een heeeel tijdrovend werkje zal worden ;) , ik heb me allesinds al 20 uuren kunnen bezig houden met het oude dak uit te boren, dus ik verwacht het dubbele om alles mooi terug te plaatsen  :-D

Ik zal mijn originele gootjes die ik nu heb aan mijn bus behouden (aangezien die in hele goeie staat zijn!) en de "dakschelp" van het "nieuwe" dak zo in mijn gootjes laten passen.

Hetzelfde vraag ik mij dan ook af: een nieuwe neus steken... die randjes die je over de A-stijl moet plooien zijn ook maar 6mm breed ofzo... Hoe bevestig ik die dan best... Proplassen lijkt me niet zo simpel op zo'n smal boordje?