Spijlbussen.nl

Verwarming voor in de winter

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nirvana

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.087
    • Karma: +0/-0
  • Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven
Beste mensen,

Wat ik hoor is dat de t1 een slechte verwarming heeft en aangezien ik van plan ben mn t1 in de toekomst als daily te gaan gebruiken wil ik in de winter (mocht deze weer eens komen) ook warm zitten. Heeft iemand hier een mooie optie voor? Elekrische kachel of iets dergelijks?


Offline didi

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 78
    • Karma: +0/-0
Beste mensen,

Wat ik hoor is dat de t1 een slechte verwarming heeft en aangezien ik van plan ben mn t1 in de toekomst als daily te gaan gebruiken wil ik in de winter (mocht deze weer eens komen) ook warm zitten. Heeft iemand hier een mooie optie voor? Elekrische kachel of iets dergelijks?

Wat dacht je van handschoenen en een bontjas!!!!

gr.


didi



Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
orginele standkachel er in zou ik dan zeggen  :tongue3:


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-0
elektrisch

http://www.waeco.com/nl/1276_1281.php?PHPSESSID=4bb214701c81a373229a6e509422b120
maar dan heb je een lang verlengsnoer nodig of een voldoende sterke omvormer.

of op ebay een benzine standkachel scoren.

zoekterm:   eberspacher, b3L, standheizung
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0
even nieuw leven in balzen want ik bevries ook bijna ;-)

ik heb wel voor booten bv vloerverwarming gevonden etc maar 12V verwarmming maar een inbouw voor bv in me bus is bijna niet te vinden :( iemand idee het wordt weer winter


Offline Dave

  • Spijl blijft
    • Berichten: 449
    • Karma: +0/-0
je kan toch stoelverwarming krijgen tegenwoordig op 12 volt,
inbouw en een losse zitting


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
Hey Frisco

Vloertje is van autocraft dacht ik, ziet er inderdaad goed uit, goede persing en mooi scherp

is dit wat ? aan de prijs maar erg goede kritieken in engeland en "loopt" op een flesje campinggas  :-)

http://www.bluebird-type2.co.uk/heat.htm

cheers
To finish first, you first have to finish


Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0
je hebt nog gelijk ook, mijne is ook van autocraft btw foutje  :laughing11:

maar ik ga er niet gas bij prompen om het warm te krijgen :P hahaha tnx voor de tip dat dan weer wel haha  :-D

@dave
idd die wilde ik ook halen om te testen, maar wat ik wil is eigenlijk me busje warm hebben voor ik ga rijden, niet krabben etc


Offline Dave

  • Spijl blijft
    • Berichten: 449
    • Karma: +0/-0

Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0
Dat is makkelijk, bouw een verwarmde garage :-D

heb ik bijna, zit nog te wachten op de rol deur  :icon_geek: maar als ik van Drunnen naar huis ga wil ik wel naar buiten kunnen kijken ipv 30min krabben etc etc :P gewoon warm instappen zeg maar ;-)


Offline Dave

  • Spijl blijft
    • Berichten: 449
    • Karma: +0/-0
er viel mij net nog een ouderwets kwartje :-D
Er is een bedrijf die maakt verwarmde ruiten (ben je van het krabben af)
Kijk eens op www.uroglas.com


Offline die lange

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 57
    • Karma: +0/-0
he peter,

ik heb nog wel een complete standkachel liggen je kan altijd eens kijken als dat wat voor je is

gr durk


Offline Hans

  • Spijl blijft
    • Berichten: 100
    • Karma: +0/-0
Spijl als daily driver
Op zich lijkt   wel stoer maar m.i. niet zo slim..  Een spijl is een redelijk onveilige auto. (hoezo kreukelzones.. Hoezo airbags.. Hoezo ABS...) Een auto die door de tand des tijds zeker is ingehaald.  Tuurlijk! het is en blijft een hele leuke kar! Maar Nirvana loopt al gelijk tegen een van de problemen op: Verwarming: Nu is dat misschien voor een bikkel nog wel te overbruggen.. Maar wat dacht je van ontwaseming? Dat is gewoon waardeloos bij een spijl. Is ook niet goed te krijgen: De ontwasemingsopeningen zitten gewoon te dicht op de ruit. Je hebt een warme lucht orkaan nodig om dat werkend te krijgen. Kun je dus gewoon vergeten. In het teenwoordige verkeer met beslagen ruiten rijden is gewoon aso en levensgevaarlijk! Het verkeer is tegenwoordig iets drukker en gevaarlijker dan in 1966
Dan moet je de rest van de constructie van de spijl ook eens in ogenschouw nemen: Overal dubbele plaat en (potentieėle) roestnesten. In de 50-60-er jaren bleek dit ook wel: Men reed toen niet met gerestaureerde of opgeknapte auto's als wij nu, maar met gewoon nieuwe spijlen rechtstreeks van de fabriek!
Een beetje bedrijf kocht elke 2 jaar een nieuwe. Dan werd hij al lelijk (roestplekken en zo) Bij normaal bedrijfsmatig gebruik was een spijl na 4-6 jaar was een spijl aan echt het eind van zijn latijn. Ik heb hier een '54-er in mijn hok staan waarvan de kniestukken in 1960 met kranten zijn opgevuld geweest (kranten waren nog leesbaar!) Een spijl dus als daily driver inzetten is eigenlijk een kapitaalvernietiging gezien de prijzen van nu.. Koop een Golfje II of zo.. Kosten geen drol en hebben een goeie kachel..
Nog even over electrische kachels in een auto: Vergeet het maar: Electrisch kun je iets plaatselijk wel verwarmen (ruit; stoel) maar geen hele auto: Het sommetje "vermogen" klopt gewoon niet: je hebt te veel vermogen (watt's) nodig om je auto warm te stoken: B.v:  Een electrisch kacheltje (220V) is  al gauw 2000 watt. Kan nooit uit een dynamo van een auto komen! En alle electroa moet in principe toch daaruit komen!

Hans


Offline VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 6.327
    • Karma: +0/-0
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Ik heb 7 jaar dagelijks spijl gereden en had geen problemen ook niet in de winter.

Vocht moet je niet met warmte bestrijden maar met een koele luchtstroom.
Warme lucht bevat vocht en maakt het alleen maar erger.
Ik reed dus veel met de tochtruiten open en had standaard handschoenen, sjaal en muts in het dashboard liggen.

Om je kachel beter te laten werken in de winter kan je ervoor kiezen een tussenschot te plaatsen , hierdoor word de ruimte velen malen kleiner en dus eerder warm.

Een kleinere dynamo poulie bij een gelijk blijvende krukas poulie of een grotere krukaspoulie bij een gelijkblijvende dynamopoulie  zorgen ervoor dat de ventilator harder gaat draaien. Als je goede kachelpotten hebt en weinig lekkage van voor naar achteren dan word het echt bloedheet in de cabine!


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Spijl als daily driver

Daar is in dit topic 2 jaar geleden ook al een hoop over geschreven.

Mocht je een -programeerbare- standkachel overwegen, kijk dat eens bij Webasto.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!