Spijlbussen.nl

Aluminium vensters schoonmaken

Offline Sander

• Spijl blijft
  • T1 SO-42 1967
Hallo allemaal,
vant weekend weer druk geweest met busklussen, maar ook natuurlijk weer tegen een probleempje aangelopen: de alu louvre vensters uit onze SO-42 zijn dusdanig geoxideerd dat ze helemaal onder de grijze 'vlekjes' zitten.
Wie van jullie heeft het wondermiddel om ze weer oxidatie vrij te maken?
Heb ze gisteren al in een cola bad gelegd, dit deed wel wat, maar er bleef nog genoeg zitten.
Geef ons tips!!

Ramona en Sander

Offline Berrie120

• Split personality
Hallo allemaal,
vant weekend weer druk geweest met busklussen, maar ook natuurlijk weer tegen een probleempje aangelopen: de alu louvre vensters uit onze SO-42 zijn dusdanig geoxideerd dat ze helemaal onder de grijze 'vlekjes' zitten.
Wie van jullie heeft het wondermiddel om ze weer oxidatie vrij te maken?
Heb ze gisteren al in een cola bad gelegd, dit deed wel wat, maar er bleef nog genoeg zitten.
Geef ons tips!!

Ramona en Sander

Caustic soda.

EERST even attentie.!!!!

Ik heb bij Altrex aluminium ladders gewerkt, daar gooiden we de ijzerboren aan het eind van de dag in de Caustic soda.
De volgende dag was al het aluminium verdwenen!!! En wij weer nieuwe boortjes.

Het lost dus je aluminium op.
Doe eerst eens een proefje op een oud stuk alu, zodat je de sterkte van de oplossing afstemt en weet hoelang je er mee kan poetsen voordat je schade hebt.

Als je klaar bent effe schoonmaken met water.

Daarna zou ik zelf Belgom gaan gebruiken.
Hiermee kan je het tot bijna hoogglans oppoetsen. En het duurt dan heel lang voordat de oxide huid weer dof wordt.

Suc6  Berrie

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Offline Ron

• Spijl is het geworden
Ik heb ook goede ervaringen met Belgom.
Beetje automaterialenhandel heeft het wel op voorraad.

Offline Sander

• Spijl blijft
  • T1 SO-42 1967
Bedankt alvast,

heb ook gehoord dat Baking soda (bakpoeder) zou helpen. Werkt dit hetzelfde als dat Caustic Soda? Waar kan je dit trouwens vinden?
Poets je met een doek of met een schuursponsje?
Mijn dank weer..

Ramona

Offline Berrie120

• Split personality
Ow kleine waarschuwing nog voor de caustic soda,

Is voor mij ook alweer 20 jaar terug.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxide

Aluminium door een bad met een oplossing van caustic soda halen noemen ze Eloxeren, je krijgt dan een doffe laag vaak wordt deze behandeling ook toegepast om aluminium een kleur te geven. ( wijsheid van vandaag op inet geleerd )

Ik zou het eerst met de Belgom proberen, voor je met geweld gaat spelen.

groeten berrie
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Offline Koenraad

• Spijl blijft
Zeer goede tip van een leerkracht misschien. Eerst wat afpolieren of lichtjes opschuren en daarna met een droge doek en SIDOL (dit is een soort koperpoets) oppoetsen met een stevige druk en je aluminium gaat heel mooi blinken.

Let op! Andere koperpoetsen voldoen niet, maar SIDOL is goed voor alle zachte staal soorten, non-ferrometalen om het in een mooi klinkend woord te plaatsen, zeer geschikt.

waar te koop? Kan je, althans in Belgiƫ toch, vinden in sommige supermarkten.

Wel achteraf terug een beschermingsproduct op doen.

Groeten!

Offline hajee

• Spijl gaat niet meer weg
kun je het niet gewoon polijsten?
eerst met een fijn waterproof schuurpapier weer netjes glad maken
en daarna met polijstmiddel en een poetsmachine weer laten glimmen?

Offline Sander

• Spijl blijft
  • T1 SO-42 1967

Polijsten werkt helaas niet goed genoeg, we zijn al behoorlijk aan t schuren geweest. Er gaat wel wa viezigheid vanaf, maar de aanslag blijft..
In ieder geval bedankt voor de tips tot zo ver, ga wat proberen, maar als er nog meer mensen met ervaring op dit gebied zijn hoor ik het graag..

Groetjes Ramona

Offline Sander

• Spijl blijft
  • T1 SO-42 1967
Hallo allemaal weer,

inmiddels ben ik op onderzoek uit gegaan en gewoon naar een aantal 'aluminiumfabrieken' gegaan. Daaruit bleek dat onze vensters dusdanig zijn aangetast dat er met grof geschut gewerkt moet worden. Volgens deze mensen is dit de best oplossing voor dit probleem en kan hiermee het aluminium weer in zeer goede staat weorden gebracht:
deanodiseren: de eventuele anodisatielaag die op de vensters zit verwijderen
slijpen: de geoxideerde/verweerde laag verwijderen
en dan anodiseren: een nieuwe beschermlaag aanbrengen, anders is alles na een aantal dagen weer geoxideerd.
Dit alles gaat waarschijnlijk gebeuren door bedrijven in Scherpenzeel: anox (www.anox.nl) en Amersfoort: firma v Drenth. Maar hierover zijn we nog in onderhandeling
De kosten voor 5 vensters en bijbehorende frames komen op ongeveer 250 euro..
We houden jullie op de hoogte..

Nogmaals bedankt,

Ramona

Offline Berrie120

• Split personality
Hey zat ik toch in de goede richting.

Eloxeren of anodiseren, alleen dat bedrijf zal wel de juiste samenstellingen weten.

Mooi dat je het zo goed uitgezocht hebt.
ben erg benieuwd naar het resultaat.

maak je foto's voor en na de behandeling?

SUc6
Berrie

Offline Sander

• Spijl blijft
  • T1 SO-42 1967
Citaat
Hey zat ik toch in de goede richting.

Eloxeren of anodiseren, alleen dat bedrijf zal wel de juiste samenstellingen weten.

Mooi dat je het zo goed uitgezocht hebt.
ben erg benieuwd naar het resultaat.

maak je foto's voor en na de behandeling?

SUc6
Berrie

Yep, wanneer gereed laat ik het resultaat zien!

eric

• Gast
ik weet niet in welke buurt je zit maar wil zelf ook mijn louvre ramen behandelen. wellicht een optie om meerdere ramen te laten doen en zo eventueel een goede ( scherpere) prijs te bedingen.
tis maar een idee!
ik heb namelijk me ook de Te..... gepoetst op 1 raam en is wel aardig geworden maar niet goed genoeg

groeten Eric

Offline Sander

• Spijl blijft
  • T1 SO-42 1967
Citaat
ik weet niet in welke buurt je zit maar wil zelf ook mijn louvre ramen behandelen. wellicht een optie om meerdere ramen te laten doen en zo eventueel een goede ( scherpere) prijs te bedingen.
tis maar een idee!
ik heb namelijk me ook de Te..... gepoetst op 1 raam en is wel aardig geworden maar niet goed genoeg

Wij wonen in Montfoort, en zoals je las hebben we contact gehad met firma's uit Scherpenzeel en Amersfoort.
Zijn nu ook bezig bij een kennis (die in RVS en alu zit) na te vragen in Oudewater, dus even kijken wat hier uit komt. "Samendoen"  lijkt me een goed idee!!
We gaan het uitzoeken en dan hoor je het..

Ramona

eric

• Gast
ben benieuwd. wanneer je iets meer weet hoor ik dit graag. het zou bij mij dus ook gaan om 5 stuks ramen. vindt het daarnaast ook wel interesant hierover samen te brainstormen indien nodig.

so far so good

eric