Spijlbussen.nl

irs benodigheden

Offline siertje

• Spijl blijft
  • silence..i ll kill you
gisteren weer links en rechts voor bij gevlogen op de snelweg,dus zit ik er steeds serieuzer aan te denken om de auto om te bouwen naar irs ophanging.
heb er al veel over gelezen hier,maar wat heb ik nu exact nodig voorzo,n ombouw?
waar kan ik die onderdelen halen?en wat gaat zoiets ongeveer kosten?
groetjes siert
my gr8 vdub

Offline siertje

• Spijl blijft
  • silence..i ll kill you
wie kan mij vertellen wat ik nu precies nodig heb,ik lees hier veel over maar zie  door de bomen het bos niet meer.als ik het goed begrijp gaat je topsnelheid omhoog en je toerental naar beneden met irs.
ik lees ook soms dat je verbruik omlaag gaat.(leuk maar niet noodzakelijk)
ik wil gewoon van die hoge toeren af en iets meer topsnelheid.wat voor n bak moet ik dan hebben(lang,halflang etc)verder wil ik gewoon mijn huidige velgen houden(of ooit empi,s)en welk bedrijf kan dat voor me doen en wat zijn ong de kosten voor materialen en het onderbouwen.
groetjes siert
my gr8 vdub

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Citaat van: siertje
wie kan mij vertellen wat ik nu precies nodig heb,
Kever IRS versnellingsbak, bakcode afhankelijk van je motor
Kever IRS draagarmen
Kever aandrijfassen
Neusstuk van je eigen spijlbusbak
Aanlassteunen voor de IRS draagarmen
Opvulbussen 20mm
Aanpassen veerplaten
Handremkabels 1967 spijlbus

als ik het goed begrijp gaat je topsnelheid omhoog en je toerental naar beneden met irs.
Dat hangt van je bakoverbrenging af .. en je snelheid gaat niet omhoog, je draait gewoon minder toeren bij een bepaalde snelheid.

ik lees ook soms dat je verbruik omlaag gaat.
Ja, als je motor minder toeren draait bij dezelfde snelheid, verbruik je minder.

ik wil gewoon van die hoge toeren af en iets meer topsnelheid.
Zie eerdere twee antwoorden.

wat voor n bak moet ik dan hebben(lang,halflang etc)
Bij een standaard 1500 motor zou ik geen lange bak (AT) nemen, maar een halflange .. neem je een lange bak, dan heeft de 1500 niet genoeg puf om de bus met minder toeren (door de lange bak) vooruit te duwen.

verder wil ik gewoon mijn huidige velgen houden(of ooit empi,s)
5x205 dus .. de IRS van een 181 heeft ook 5x205 trommels, en kever trommels passen ook met minimale aanpassing op de IRS draagarmen.

en welk bedrijf kan dat voor me doen
Bedrijf ??
Degenen die IRS eronder hebben zitten hebben het allemaal zelf gepioniert .. denk ook niet dat een VW bedrijf erop zit te wachten als jij met een kruiwagen zooi bij ze op de stoep staat met de mededeling; "kunnen jullie voor mij dit onder mijn bus maken?"
Er zijn wat -kostbare- kant en klaar kits in de handel, maar ook daarvan wordt best wat eigen creativiteit en eigen inbreng van kennis verwacht.

Ik dacht dat mijn IRS ombouw verhaal toch re-de-lijk helder was ..

btw, ik wil (lees, moet) eerdaags een 13raams ombouwen naar IRS .. misschien een idee voor een workshop ??

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Bussie komt zo

• Spijl blijft
    • http://www.Volksprojects.nl
welk bedrijf kan dat voor me doen
Volksprojects??
Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
  • Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven
Citaat
Ik dacht dat mijn IRS ombouw verhaal toch re-de-lijk helder was ..

Het is mij ook gelukt, die ombouw. En ik heb ook 0,0 verstand van dat alles. Goed naar de foto's kijken, en gewoon doen is mn motto. En als je niet kunt lassen zou je bolt on klemmen kunnen kopen, dan wordt het helemaal een makkelijk verhaal. Enige wat je moet laten doen is de veerplaten inkorten en gaten ponzen.

succes..

Offline siertje

• Spijl blijft
  • silence..i ll kill you
okee.alvast bedankt allemaal.
en die irs bak en div zijn van een kever 1302/1303?
ik las ook dat er een 181 irs onder kan,zo,n 181 heeft toch ook reductiekasten?
mijn blok is een vrij nieuwe 1600 cc standaard,welke bak is dan het beste?
wat de topsnelheid betreft je zou toch denken dat als je een wat zwaardere motor gaat rijden je top toch iets hoger komt?
groetjes siert
my gr8 vdub

Offline siertje

• Spijl blijft
  • silence..i ll kill you
[quote author=siertje link=topic=2166.msg22075#msg22075 date=119523228
wat de topsnelheid betreft je zou toch denken dat als je een wat zwaardere motor gaat rijden je top toch iets hoger komt?
ik heb nu een 1500cc 1641cc met sneller nokkenasje en een 1600cc gehad en geeneen blok komt boven de 100 uit.
my gr8 vdub

Offline Bianca & Dimitri

• Spijl gaat niet meer weg
[quote author=siertje link=topic=2166.msg22075#msg22075 date=119523228
ik heb nu een 1500cc 1641cc met sneller nokkenasje en een 1600cc gehad en geeneen blok komt boven de 100 uit.

Ik heb een keer een motorombouw gedaan (Niet VW T1), van 1300cc 54 Pk naar 2000cc 130Pk (geen aanpassing aan versnellingsbak en achteras), mijn topsnelheid bleef 150km/u ik was alleen "iets" sneller met optrekken  :-D
Bianca, Dimitri, Emma & Noa

1965 SO44

Offline Nirvana

• Spijl is het geworden
  • Gezegde: In de bus blazen,het geld royaal uitgeven
Beetje off topic, maar om een nieuwe aan te maken is ook niet echt mn bedoeling.

De vraag:

ik vraag me af welke mogelijkheden er zijn met betrekking tot de aandrijfassen. Die van kever zijn 2cm te kort, maar welke zouden verder gebruikt kunnen worden? En daarbij komt nog dat ik ongeboorde trommels koop en eigenlijk (wat ik hoorde van alain) adapter platen zou moeten gaan gebruiken want anders wordt ie achter te smal.

Ik kan dan ook nog de draagarm aan de buitenkant van de veerplaat monteren zodat ik breder uitkom, is er dan een aandrijf as die wel gaat passen zonder aanpassing? Aan gezien ik dan een cm verder naar buiten kom?

Of is dit alles onlogisch denken?  :-)

Offline siertje

• Spijl blijft
  • silence..i ll kill you
nou lees ik net dat een "lange bak"aan een standaard 1600 koelproblemen kan veroorzaken.
ik rij dus standaard 1600 met bandenmaat voor:195/50-15 en achter 205/50-15.
is zo,n lange bak dan geschikt voor mijn bus?
en wat betreft de benodigde onderdelen, hebben jullie zo je adresjes of moet ik gewoon zoeken op mp etc?
my gr8 vdub

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
door de lagere banden zal je bus meer toeren maken, waardoor de koelcapaciteit weer op peil blijft.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline patrick66er

• Spijl blijft
Hier heeft Luuk (skywalker) een leuk artikel over

http://www.airtomove.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=222&highlight=irs#222

grtzz
De sleuven
dienen in de veerplaten geponst te worden. De meeste zullen dit zelf niet kunnen.

welke sleuven bedoeld men hier?
je gebruikt toch gewoom je eigen veer platen?