Spijlbussen.nl

220 en 12 volt gecombineerd

Buzzz · 18 · 8720

Offline Ficus

• Spijl gaat niet meer weg
Ikzelf dacht dit zo te doen...

Tweede batterij instaleren voor de leefruimte maar die appart staat van het starten. Relais zetten dat wanneer de motor draait ze alle twee worden geladen.

Voor de leefruimte een transf 12v naar 220v en voor wanneer ik aan het kamperen ben gebruik ik een Ctek acculader die ik dan op de accu aansluit.
Waaardoor ik stroom kan gebruiken en de bat wordt geladen. Zo heb je ook niets speciaals nodig, niet eens een speciale stekker ergens in de bus.

Offline Samba '66

• Spijlbussen.nl
  • Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen
    • Naus IT Management
Ikzelf dacht dit zo te doen...

Tweede batterij instaleren voor de leefruimte maar die appart staat van het starten. Relais zetten dat wanneer de motor draait ze alle twee worden geladen.

Voor de leefruimte een transf 12v naar 220v en voor wanneer ik aan het kamperen ben gebruik ik een Ctek acculader die ik dan op de accu aansluit.
Waaardoor ik stroom kan gebruiken en de bat wordt geladen. Zo heb je ook niets speciaals nodig, niet eens een speciale stekker ergens in de bus.

Volgens mij trek je een accu met omvormer naar 220V harder leeg dan dat een acculader dat bijgeladen kan krijgen. Hier is apparatuur voor in de handel (bv caravans/campers) waarbij met een 220V aansluiting op de camping de accu geladen wordt en de apparatuur van 220V wordt voorzien. In caravans/campers wordt dan overigens veel aparatuur op 12V gebruikt.
As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

Offline Hans

• Spijl blijft
Een omvormer van 12V gelijkspanning naar 220V wissel is een welkome aanvulling in je auto. Je moet er je alleen niet te veel van voorstellen. Als je er een hebt die 500W levert heb je al een hele dikke. Nadeel is het relatief lage rendement (Veel watts erin; minder eruit) en vooral de rare spanningsvorm. Het lichtnet geeft een mooie golfvorm af (Sinus) De meeste mormers een blokgolf. Dat merk je b.v. heel goed als je er een audioapparaat op aansluit. Op een omvormer komt er bijna altijd een vieze ratelbrom uit.
Mooier is (als je bent aangesloten op de 220V) om gewoon het net op je stopcontact te hebben staan. Westfalia maakte hiervoor al een gewoon stopcontact aan de zijkant van de bus. Verder is het lijk me het slimste om al je electra zo veel mogelijk 12V te houden (verlichting en zo) Je hebt dan niks dubbel.
Koelkast (12v/220v gas) kun je d.m.v. een relais automatisch laten omschakelen. Neem een relais met 220V spoelspanning en wat omschakelcontacten en je kunt schakelen wat je wilt:
Nog een tip: 12V verlichting (gloeilampen en halageenverlichting) werken perfect op een accu maar ook op een electronische halogeentrafo. Wel iets verzinnen dan de halogeentrafo en de 12V boordspanning niet aan elkaar hangen (kan b.v. ook weer met een relais)