Spijlbussen.nl

aandrijf lijn van een kubel onder mijn spijl.

Offline lavidanokkie

• Onzekere spijl
Hallo know it alls  :-D.
Ik heb onder mijn spijl reductiekasten van een kubel zitten en een ab bak. door heel het forum door te lezen ben ik er achter gekomen dat de bak van een kever hetzelfde is als de bak van de kubel. wat ik mij dus afvraag waarom is dit gedaan ooit?
heeft dit voordelen of juist nadelen?

ook las ik dat de ankerplaaten omgezet moeten worden van de linker kant naar de rechterkant, en dat je dan problemen hebt met de handrem kabel.
kan iemand mij uitleggen waarom ze verwisseld moeten worden van kant? ik heb ze namelijk terug gezet om inderdaad mijn handrem te kunnen aansluiten.

Hopelijk kan iemand mij wijzer maken ik snap er namelijk weinig meer van.

groetjes  :glasses2:

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Je haalt wat dingen door elkaar denk ik .. de ankerplaten moeten inderdaad van Links naar rechts (en visa versa) omgezet worden, maar alleen bij ombouw naar een straight axle / IRS setup. Dan betekent dus dat je reductiekasten komen te vervallen en je spijl een centimeter of 10 lager komt te staan.

De 181 bak is inderdaad in grote lijnen hetzelfde als de gangbare kever (type1) bak er zijn echter wel wat codes anders en dat heeft te maken of er een LSD inzit. Remmerij (spijltrommels versus 181 trommel) durft ik geen uitspraak over te doen, maar ik dacht dat de 181 trommel wat kleiner (smaller) zijn. De reductiekasten van een spijlbus en 181 zijn wel gelijk, alleen kent de spijlbus ná 1965 de zgn big nut tranny, de 181 is -dacht ik- altijd small nut gebleven.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline lavidanokkie

• Onzekere spijl
hallo,
er zit bij mij een ab bak onder dus dan zal deze wel van een kever zijn of heeft de 181 ook een ab code bak?

dat met die ankerplaten was dus alleen voor een irs ombouw? vreemd dat die bij mij dan verkeerd zaten, misschien hebben ze dat dan perongeluk gedaan want bij mij zitten de reductiekasten er nog wel op.

ik heb een smalle as met kleine moer dus dat zou betekenen dat ik de originele reductiekasten nog heb vanuit de fabriek. das wel jammer want nu heb ik kever wielen achter 4 gaats en 5 gaats voor.
dat wordt dan of kever 5 gaats trommels zien te krijgen of met adaptors gaan werken.

het liefst bouw ik de hele handel om want met mijn 1600 motor en die setup van korte bak en reductiekasten uit de vroegere spijlbus is dit volgens mij de minst ideale setup.

heeft iemand voor mij goede (betaalbare) opties die het wat beter kunnen maken?

alvast bedankt.
 :-)