Spijlbussen.nl

Gebroken torsiestaaf, hoe eruit te halen?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0
Hoi,
Een kameraad van me hoorde een grote knal, en daarna hing de bus helemaal naar beneden aan een kant.
We denken nu dat de torsiestaaf is gebroken.
En om op alles voorbereid te zijn, vroegen we ons af, als dat inderdaad het geval is, hoe krijg je die er dan uit?
Heeft iemand dat probleem al eens gehad, of heeft er iemand nog een tip?

Alvast bedankt!

Jan
Jan Wessel


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-1
Hoi,

Is je deksel niet kapot geroest en de torsiestaaf uit zijn vertanding gelopen?



Anders:
Bus opkrikken,
Wiel eraf,
Schokbreker loshalen,
Deksel torsie buis demonteren, en markeerpunt aanbrengen.
Veerplaat losmakenm hier ook ff markeren hoe hij zat ( scheelt uitlijnen straks )
Als je dan trekt aan de veerplaat komt vaak je torsiestaaf al mee naar buiten. Anders heb je de veerplaat eraf en blijft de torsiestaaf zitten en kan je hem zo pakken met je hand.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0

Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0
@Renka: Waar? Linksachter.

@Berrie120:
Ok, dat zal ook onze strategie zijn.
Maar ik begrijp uit je verhaal dat je niet bang bent dat de torsiestaaf erg vast zal zitten.
En in het ergste geval, als 'ie ergens in het midden van de staaf is gebroken, hoe pak je hem dan?

We hebben de boel nog niet open liggen, dus dit is voorlopig alleen maar "als, als".

Jan Wessel


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-1

En in het ergste geval, als 'ie ergens in het midden van de staaf is gebroken, hoe pak je hem dan?


Dan kan je hem niet meer pakken.



Herhaal bovenstaande verhaal maar dan op je rechter wiel.
Pak een lange 1/2 duims pijp en steek die rechts in je torsie buis door je vertandingen heen en zet hem tegen je linker torsiestaaf.
Moker erbij en uitkijken dat niet uitschiet en je rechterflank raakt.

Laat even weten wat het was.
Pak wel even 2 hele stevige as steunen als je moet beuken op die pijp
don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Een torsie (bladen)pakket in de vooras wil nog wel eens halverwege breken, een torsiestaaf achter halverwege breken heb ik nog nooit van gehoord.
Wat ook een mogelijkheid is is dat je veerplaat gebroken is .. die is twee-delig en wordt met stuiklassen aan elkaar gezet .. misschien is hij daar -niet helemaal door- gebroken.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0
Tot nog toe het volgende gedaan:
- wiel gedemonteerd
- deksel gedemonteerd, ziet er allemaal nog als nieuw uit
- veerplaat is niet stuk

Dus toch de torsiestaaf?
Volgende week gaan we weer verder.
Jan Wessel


Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0
Het vervolg:
Mijn kameraad heeft de torsiestaaf verwijderd, en inderdaad gebroken.
Gelukkig vlakbij het uiteinde aan de wielkant, zodat hij het resterende deel er gemakkelijk kon uittrekken.
En toen kwamen natuurlijk de verhalen dat er verschillende type's staven zijn.
Voor de gewone bus, met extra laadvermogen, de ambulance, etc.
Dit zijn de afmetingen die we gemeten hebben:
Lengte : 59 cm
Dikte   : 29 mm
Dikte wielzijde : 39 mm
Dikte binnenzijde : 36 mm
Kleur : rood

En toen de vraag "Heb jij nog zo'd ding liggen, Jan"
En na diep graven in mijn magazijn, kwam er een tevoorschijn.
Dus nu nog even dat stukje speciaal gereedschap om de hoek te bepalen, en gelukkig is ook dat binnen de vriendenkring voorradig.
Dus nu kan deze weer gemonteerd gaan worden.

Wordt vervolgd.
Jan Wessel


Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0

Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-1
Jeetje bij die laatste foto lijkt wel of er een holle ruimte in het staal heeft gezeten.

Je omschrijft kleur rood.
Heeft dat met de stevigheid te maken.

Ik heb namelijk een rode en een zwarte erin zag ik laatst.


don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline Brazen

  • Spijl blijft
    • Berichten: 261
    • Karma: +0/-0
zo, ben jij iig wel blij dat de breuk aan de wielzijde zat! dat zo'n ding spontaan kan breken joh! succes


Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0
@Berrie120

Inderdaad heeft de kleurcodering volgens ons te maken met de stijfheid van de staaf.
Maar het is volgens mij slecht gedocumenteerd.
En we hebben ook het idee dat de fabriek in Mexico een andere kleurcodering hanteerde.

In mijn boek staat echter niks over kleuren, alleen het volgende:
- ambulances hebben een "Softer torsion bar, with a diameter of 26 mm and are marked with a blue ring"
- "Only Torsion Bars marked with a white ring must be installed in Fire Trucks"

Workshop Manual Volkswagen Transporter 1963-1967 - Robert Bentley reprint

Maar ja die staven hebben vanaf het begin in VW's gezeten, dus ook in Kubelwagens, 181's, wie weet hoeveel verschillende uitvoeringen er zijn.
Jan Wessel


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-1
Nou ik kan er aan toevoegen dat het verschil niet voelbaar en niet zichtbaar is tussen mijn Zwarte ( links ) en Rode ( rechter ) torsiestaaf.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
ik heb er twee rode bij, en ik zou volkswagen aansprakelijk stellen dit is duidelijk een verborgen gebrek :tongue3:
To finish first, you first have to finish


Offline bubbulbus

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 65
    • Karma: +0/-0
Even een update.
Mijn kameraad heeft mijn staaf, waar de veerplaat nog aan zat, geprobeerd te monteren.
Na veel gesodemieter, met krikjes, spanbanden etc, kwam hij erachter dat de veerplaten links en rechts verschillend zijn.
En ja, dit was natuurlijk de verkeerde.
Dus de boel er weer af, en geprobeerd de veerplaat te scheiden van de staaf.
Helaas tot nu toe zonder resultaat.

Vandaag eerst even het blok uit mijn busje halen, en nogmaals proberen de axiale speling van de krukas op te heffen, en dan in de loop van de week weer verder met de torsiestaaf.
Jan Wessel