Spijlbussen.nl

bus dagelijks laten keuren

Ficus · 23 · 6461

Offline Ficus

• Spijl gaat niet meer weg
Ik wil mijn bus nu wel eens dagelijks laten keuren. Die oldtimer keuring is echt te beperkt. plus ik denk dat de bus meer als in orde is om een gewone nummerplaat waard te zijn.

Heb nu al enorm veel verschillende verhalen gehoord, is er iemand met ervaring die mij kan vertellen hoe het echt werkt?
Mijn bus is van 1966 en afkomstig van de USA. Hij is nu oldtimer gekeurd en wil heb dagelijks laten keuren en liefst zelf als camper (goedkoper nog voor verzekering)

Wat moet ik doen?wie moet ik contacteren enzovoort enzovoort.

Pls help:)

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
volgens mij moet jij een afspraak maken met de stationschef van de keuring, als het goed is gaat deze afspraak wel een paar uur duren gezien je bus wordt uitgemeten (wielen eraf, as tot as, trommel tot trommel,..) hij wordt ook terug gewogen, verder zal je bus ingeschreven worden zoals deze uit de fabriek is gekomen.. verder moet dacht ik jouw bus de OG motor hebben tenzij deze in het buitenland vervangen is en je bus ook zo in BelgiŽ is gekomen..

Vindt je het echt zo beperkt dan?
Ik heb er zelf nooit echt problemen mee gehad maar ik rijd hem ook alleen in het weekend en niet dagelijks (soms wel naar het werk), verder heb ik het geluk gehad dat ze de highroof als 9-zitter (personenbus) hebben ingeschreven terwijl er toch op de papieren kastenwagen stond.

Gewoon even naar je keuringstation bellen en afspraak maken!

Neem niet het station aan de Noorderlaan in A'pen!!
Haaaiiroeff

Offline Ficus

ik wil met de bus echt reizen en eigenlijk ben ik niet wettig bezig als ik naar het buitenland ga. Dus als ik nu iets voor heb dan heb ik niets meer van mijn bus.

Ik kom nu echt op een punt waar ik nogal heel veel centen heb steken in dat oud ijzer en die wil ik liefst niet kwijt:)

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
???, begrijp ik niet helemaal, ik ga binnen 2 wkn ook 3 wkn trekken ..

zolang er een manifestatie in de omgeving is dan ben je toch io, ik moet trouwens helemaal geen bewijs leggen aan mijn verzekering! (marsh)

doorneem deze webpagina eens.. ;-)
http://www.bfov.be/index.php/nl/faq/847-watiseenoldtimer
Haaaiiroeff

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
btw, je auto als dagelijks voertuig inschrijven heeft vlgs mijn geen effect op het al dan meer centjes terug krijgen bij een ongeval..

wat jij moet doen is je bus laten taxeren, gaat je wel een boel geld kosten allemaal maar als je dan een ongeval hebt dan zie je wel je centjes terug!

voor meer info moet maar eens een pb sturen naar "K4" hier op het forum, hij doet in verzekeringen.. mss dat hij dit weekend wel op SBN is.
Haaaiiroeff

Offline Koenraad

• Spijl blijft
He Ficus, indien je via Marsh verzekerd bent, ben je overal in europa op enkele landjes na verzekerd. Ook al doe je geen manifestatie en ga je op reis met je oldtimer! + pechverhelping in europa voor een extra 20 euro, wat je bij een gewone verzekeringsmaatschappij er extra bij moet nemen.

Indien je centjes terug wilt heeft een gewone inschrijving geen enkel nut, dan moet je hem laten taxeren en een soort van omnium verzekering nemen. Ook al blijf je dan rijden op je O-plaat, dan nog zie je je geld ongeveer terug.

Wil je hem als dagdagelijks vervoer gaan keuren, dan begint de miserie. Alles moet terug origineel zoals hij af fabriek is. Anders val je onder de tuning wetgeving en moet je eerst door een TŁV keuring gaan wat kostelijk is en daarna moet je ook nog naar de gewone keuring. Pas dan kan jij dagdagelijks rijden, maar zolang hij niet getaxeerd is op waarde en je hebt een ongeval, trek je niets terug hoor Ficus.

Ik rij ondertussen ook al even rond met die O-plaat, maar ze doen niet moeilijk mijns insziens. In de buurt doe ik testritten, naar mijn werk rij ik er al niet mee en hij wordt voornamenlijk in de weekends gebruikt.

Het is zoals busdrivertje zegt, het nut zie ik er ook van in.

Gegroet.

Offline Koenraad

• Spijl blijft
???, begrijp ik niet helemaal, ik ga binnen 2 wkn ook 3 wkn trekken ..

zolang er een manifestatie in de omgeving is dan ben je toch io, ik moet trouwens helemaal geen bewijs leggen aan mijn verzekering! (marsh)

Marsh staat zelfs toe dat je op reis gaat met je oldtimer zonder manifestaties. Ook geldig voor plezierritten in BelgiŽ.

Wetgeving van Oldtimers is in BelgiŽ nu eenmaal k*t.

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
klopt als een bus Koenraad ;-)

Btw die Europese pechverhelping heb ik er ook maar snel bijgenomen!!
Haaaiiroeff

Offline Koenraad

• Spijl blijft
Dusssssssssss ficus, think twice  :-D :-D En succes met het overpeinzen. ik was dit zelf ook van plan, maar ken iemand die identiek hetzelfde met zijn kever heeft gedaan en die is achteraf met een hangend kopke terug gekomen na al dat gezeik. En als je een ingevoerde bus hebt duurt het eens zo lang, al een geluk dat je dan al op die O-platen kan rijden.

Offline Kevin

• Spijl blijft
Hallo,

ik ben nog bezig met mijn busje te restaureren.
Hij is wel al ingevoerd maar ligt nu volledig uit mekaar.
Heb je dan niets nadelen met je O-platen? Als de politie je
tegenhoudt onderweg of dergelijke? Omdat je toch met
een beperkte keuring zit..

Grtz Kevin

Offline Ficus

met een O plaat mag je strikt gezien maar 25km van je deur weg tenzij je naar een event gaat.

Maar alles kan een event zijn dus de kans is eigenlijk klein dat je gepakt wordt en de boete valt mee.

ik ben ondertussen al 3 keer naar zuid frankrijk geweest met een O plaat :)

Offline stoffel

• stoffelspijl '08 it is!
met een O plaat mag je strikt gezien maar 25km van je deur weg tenzij je naar een event gaat.

Maar alles kan een event zijn dus de kans is eigenlijk klein dat je gepakt wordt en de boete valt mee.

ik ben ondertussen al 3 keer naar zuid frankrijk geweest met een O plaat :)

Wat als je een ongeval hebt in het buitenland met O-platen?  Gesteld dat je niet kan aantonen dat je naar een meeting gaat.  Ben je dan verzekerd, ook al is je bus amper bekeken bij de oldtimer keuring?  :-k
Zů 23!

Offline Ficus

hangt van de verzekering af. als je een verzekering voor het buitenland neemt wel (zoals de verzekering van de oldtimerclub belgie)

enja je moet zoeken naar een evenement waar je heen gaat he:) Het met geen meeting zijn een event is goed zoals bv een kermis ofzo:)

Offline Kevin

• Spijl blijft

Offline stoffel

• stoffelspijl '08 it is!
hangt van de verzekering af. als je een verzekering voor het buitenland neemt wel (zoals de verzekering van de oldtimerclub belgie)

enja je moet zoeken naar een evenement waar je heen gaat he:) Het met geen meeting zijn een event is goed zoals bv een kermis ofzo:)

Ik blijf het een eigenaardig situatie vinden. Ik heb ook al verschillende keren gelezen dat eender welk evenement in theorie mag, maar heeft iemand al ervaring met deze materie?  Dus dat je effectief bent tegengehouden, en werkte die smoes dan? Of iemand al eens een ongeval gehad met O-platen terwijl je niet aan de O-regels voldeed?  Ik voel me toch niet erg goed bij zo'n onduidelijke situatie, en zou het niet willen riskeren dat de verzekering zich terug trekt (ook al zegt m'n verzekeringsagent dat alles in orde is en ik altijd verzekerd ben - maar hij was wel niet op de hoogte van de beperkingen die gelden met een O-plaat ...).   
Zů 23!