Spijlbussen.nl

bus recht zetten.

Offline Split67

• Spijl gaat niet meer weg
Hoi,

Mijn bus hangt behoorlijk achterover, nu kun je dit veranderen door het verdraaien van je veerplaten, dit wil ik ook gaan doen, maar wat is de beste manier om dit te doen en eventueel hebben jullie wat tips waar ik op moet letten?

Gr Roy

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
Hoi Roy,

Wat bedoel je juist?

Wil je je bus achter hoger zetten?

Als dit het geval is kan je dit doen (ik vermoed dat alles nog OG is?) dmv je veerplaat achter een tandje naar beneden te zetten (wiel los, as los van de veerplaat, ik geloof ook dat je handremkabel los moet maar dat weet ik niet helemaal zeker meer, en dan de 4 bouten los, vergeet niet duidelijk te markeren hoe je tanden nu staan bv, dmv een doppunt!!) en zo komt de bus dus wat hoger te staan, je kan ook de getande as verdraaien maar mss is het handig om aan te geven wat je juist bedoelt en hoeveel je bus naar "beneden" hangt achter (foto).

Was dit overigens altijd zo?
Haaaiiroeff

Offline Split67

Hey Stephan,

Ik heb zo geen foto bij de hand, maar heb net even gemeten, vanaf de dorpel tot de vloer aan de voorzijde ongeveer 33cm, bij de voorste kriksteun en vanaf de dorpel tot de garagevloer 29,5 bij het achterste krikpunt. Er zit dus nogal wat verschil in.

Dit was idd zo toen ik de bus kocht en wil er nu wat aan gaan doen. Ik den dat ze de boel ooit een keer los gehad hebben en niet in de goede stand terug gezet hebben

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
Hoi Roy,

Ik heb net ff wezen kijken naar de foto's van je bus bij de WT.. optisch valt het nog wel mee vindt ik..

Ik denk dat een tandje omhoog zetten misschien te veel gaat zijn.

Het kan goed zijn dat je de as moet verdraaien omdat dit minder hoogte verchil geeft (moet je ff aan Alain vragen die heeft het verschil hier ergens een keertje gepost).

Een duidelijke/recent foto geeft mss wel een betere kijk.
Haaaiiroeff

Offline Split67

Ik heb nog een recente foto gevonden, hier zie je dat ie nog aardig achterover hangt,

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
idd, maar het zou ook kunnen dat er een T2 vooras onderzit want hij lijkt me vooraan ook wel erg hoog te staan (zeker in vergelijking met de bus naast je)

Heb je de vorige eigenaar reeds gecontacteerd, mss kan hij/zij jouw wel exact vertellen hoe het zit alvoren je begint te klussen.
Haaaiiroeff

Offline Split67

hoe herken ik een t2 as, want volgensmij is dit nog een orginele as, met fuseepennen

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later
daarvoor moet je niet bij mij zijn, ik weet enkel dat een T2a as onder spijl past en dat de spijl daarmee ietsje hoger staat, verder is en blijft een T2 een vreemd wezen voor mij ;-)
Haaaiiroeff

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
hoe herken ik een t2 as, want volgensmij is dit nog een orginele as, met fuseepennen

Fuseepennen (king pin) is uitsluitend op een spijlbus gemonteerd geweest.
De T2a's kregen vanaf het begin een fuseekogel draagarmen gemonteerd.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Split67

Fuseepennen (king pin) is uitsluitend op een spijlbus gemonteerd geweest.
De T2a's kregen vanaf het begin een fuseekogel draagarmen gemonteerd.

Mooi, dan heb ik dus gewoon een spijl-as

Offline Split67

idd, maar het zou ook kunnen dat er een T2 vooras onderzit want hij lijkt me vooraan ook wel erg hoog te staan (zeker in vergelijking met de bus naast je)

Heb je de vorige eigenaar reeds gecontacteerd, mss kan hij/zij jouw wel exact vertellen hoe het zit alvoren je begint te klussen.

Dat ie voor wat hoger staat, lijkt miss ook zo omdat die andere bus banden heeft met dikkere wangen

Offline Split67

na nog een beetje in wat boeken gelezen te hebben, ben ik erachter gekomen dat de hoek van de veerplaten 20 graden +- 30 min moet zijn t.o.v. je dorpels.

Dus ik heb een waterpas met ingebouwde hoekmeter gekocht en ben  maar gaan meten, d'r klopte echt geen zak van. Mijn achter wielen stonden zo /----\ en nu
staan ze zo \----/ (deze stand zie je vaker bij originele bussen), maar na een middagje stoeien zat alles weer in elkaar en stond de bus dus weer perfect recht.

Het viel mij 100% mee hoe makkelijk alles los ging, ook de veerplaten kon ik er zo afpakken want die waren dus ook niet voorgespannen.

Offline the bus driver

• Split personality
  • surf now, work later

Offline Split67

het probleem was, dat ze de veerplaten ooit eens los gehad hebben, en het zomaar willekeurig terug gezet hebben zonder erop op te letten of de afstelling juist was, van daar dat de bus dus heel erg naar achteren hing en rechts was nog lager zelfs

Offline vwspijlbus

• Split personality