Spijlbussen.nl

LED achterlicten

Offline francisco

• Spijl is het geworden
ik was voor de kever opzoek naar goede LED waardes ivm 5W en 21W remlicht.. ik kwam deze site tegen en dacht maak er ff topcje van

ze hebben nog veel meer speelgoed
bronnetje: http://www.customlights.co.uk/page7.html

Grtzz

Offline classic line

• Spijl is het geworden
het 5w en 21w  :-D

en ik vindt het niks  ::cry:

Offline francisco

• Spijl is het geworden

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Motiefjes zou ik er niet in hoeven, maar ik zou wel graag -volwaardige- LED achterlichten willen hebben.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Nico

• Onzekere spijl
Is dit wat, sinds kort op TheSamba?

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=892796

Ik heb een 6 volt installatie en overweeg al een hele tijd mijn achterlichten met leds te gaan uitrusten.
Nico

Offline classic line

• Spijl is het geworden
Motiefjes zou ik er niet in hoeven, maar ik zou wel graag -volwaardige- LED achterlichten willen hebben.

je kan toch al aardig grote ledlampjes kopen die gewoon in je orginele lampen kunnen

Offline Hans

• Spijl blijft
Klopt. Ikzelf heb bij een andere luchtgekoelde mijn remlichten 'opgewaardeerd' Bij een vroege ovaal met hartjesachterlichten zijn de hartjes de remlichten. Bij duister of weinig (zon) licht geen punt: bij stralend weer zie je de remlichten dus gewoon niet! En een dikke BMW of ander voertuig achter in je ovaal is toch een doem-scenario..  Elk achterlicht heeft 2 1 watt leds erbij gekregen voor het 'normale' glaasje. E.e.a. werkt perfect: Zichtbaarheid met 400% of meer toegenomen!

Bij Conrad verkopen ze 1 watt rode leds. Deze geven een ontzettende hoeveelheid licht en hebben een brede uitstraalhoek. (Let op: Vele kleinere leds zijn superfel maar hebben een uitstraalhoek van slechts enkele graden. Sta je dus ietwat opzij zie je ze zo goed als niet!)
Als je deze leds gaat gebruiken moet je wel even de juiste voorschakelweestand bepalen. Dit gaat via de aloude wet van Ohm.  Hoe lager de weerstand hoe meer licht de led geeft. Totdat de je een te lage weestand kiest: Dan moet je nieuwe leds kopen...
De spanning over de led is ongeveer 3V. Bij een 1 W led mag de stroom erdoor maximaal zijn: P/U=I --> 1 / 3=0,3333 A -->dus zo'n 330 mA.  Voorschakelweestand bij 6 V voeding: R=U/I --> 7/ 0,33 = 22ohm. Let op: Dit is de allerlaagste waarde toegestaan!
Voor gebruik als achterlicht zou ik e.e.a. aanzienlijk hoge kiezen: b.v. 100-150 ohm of zo: Voor remlicht of knipperlicht zou ik gaan zitten op 33-39 ohm.  De lichtopgrengst is dan echt al aanzienlijk: Te vergelijken met een 18W lampje op 12V.
Nog iets wat betreft knipperlichten met leds: De normale oude cligniateur is ingeslted op een belasting van 18-21Watt per lampje. Een ! watt Led gebruikt max. 1 watt.. (voorschakelweerstanden ook zoiets bij 6 V ) Waarschijnlijk slaat de cligniateur dus op hol: De belasting is te laag! Dit is op te lossen met extra belasting (weerstanden of toch nog ergens een 18W lampje) of een andere cligniateur die het wel doet met zo een lage belasting.

Offline Ron

• Spijl is het geworden
Nuttige info, zo leer je nog eens watt . :sign13: :icon_thumright:

Offline classic line

• Spijl is het geworden
inderdaad conrad heeft een hoop van die leuke spullen  :tongue3:

niet mijn favoriet maar op de site van autostyle  hebben ze ook al een hoop te koop in alle vormen en kleuren

gr mike