Spijlbussen.nl

Benzine, Euro95 - E10

Area51 · 18 · 13542

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Deels van een ander forum gerooft;

Citaat van: Oldtimernieuws
Al eerder maakten we bij OldtimerNieuws melding dat de 'nieuwerwetse' benzine steeds slechter te gebruiken is in oldtimers. Motoren en het brandstofsysteem dateren nog uit een tijd dat gelode benzine de maatstaf was. Na het verdwijnen van het lood uit de benzine is de benzine steeds verder aangepast en 'milieuvriendelijker' gemaakt. Voor moderne auto's geen probleem, de motoren en brandstofsystemen zijn afgestemd op de nieuwe benzinesamenstelling, waarbij de toevoeging van ethanol voor oldtimers de meest vervelende is.
Op dit moment wordt er in Nederland 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds deze maand E10 op een steeds groter schaal bij de pomp verkrijgbaar. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is de kans groot dat er in eerste instantie weinig aan de hand is.

Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking.

In Frankrijk is Euro 95 inmiddels al bijna niet meer verkrijgbaar en bij de meeste pompen vervangen door SP95-E10 (Euro 95 met 10% Ethanol). Duitsland is nu het volgende land dat aan de beurt is. Maar ook Nederland zal moeten volgen. In Europees verband is afgesproken dat er in 2013 een extra soort aan de pomp verkrijgbaar moet zijn. Omdat de meeste tankstation maar over een beperkt aantal pompen/tanks beschikt ligt het voor de hand om de Euro 95 met 5% bio-ethanol te vervangen voor Euro 95 met 10 bio-ethanol.

Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate.

Bron "Oldtimernieuws"

Citaat van: Dirty Harry
Oldtimer bezitters in Duitsland zijn al in rep en roer over deze nieuwe E10 brandstof, op Porsche, VW, Mercedes forums wordt min of meer al geadviseerd om 2 tot 3% tweetakt olie in de benzine bij te mengen. Op dit moment mag in Nederland al tot 5% ethanol in euro 95 bijgemengd worden, en geloof me dit spul is killing voor benzine slangen die nog uit de oude tijd stammen.

2 kever vrienden van me hebben hun auto bijna in vlammen zien opgaan doordat de ethanol hun leidingen letterlijk uitgedroogd hebben (ethanol haalt de weekmakers uit het rubber) beide hadden hun slangen +/- 1.5 jaar daarvoor nieuw gemonteerd!! Zelf heb ik dezelfde slang ongeveer 14 maanden geleden gemonteerd en nu al zitten er al scheurtjes aan de binnenzijde die al tot halverwege de rubberdikte komen. Gebruik alleen benzine slang die voor deze moderne brandstoffen geschikt zijn!!

Maar het 2e probleem van deze zooi is dat er een versnelde oxidatie van zink/alu plaats vindt en dat is nu net het materiaal waar de carburateurs van gemaakt zijn. Je krijgt dan van dat witte poeder onder in de vlotterkamer wat weer voor verstoppingen kan zorgen, veel Duitse oldtimer bezitters laten deze vlotterkamers leeg lopen tijdens de winterslaap van hun auto.

En het wordt in de toekomst alleen maar beroerder  :-| 

Praktijkstatus
Alle benzine van Shell bevat 2% bio-ethanol, die van Argos 5%. De Europese Unie heeft beslist dat in 2010 5,75% van alle brandstoffen plantaardig moeten zijn. Bron: Energieportal Nederland streeft naar 4% biobrandstoffen in 2010, maar wil de vraag naar biobrandstoffen niet te snel laten stijgen omdat dat daardoor de duurzame teelt van biomassa in gevaar kan komen.
Bron: VROM
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline vwspijlbus

• Split personality
Iemand al een actuele site gevonden waarop, per land, tankstations gelist zijn die wel 'gewone' Euro95 blijven 'schenken', gevonden?
Frank

Offline VolksWouter

• Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Iemand al een actuele site gevonden waarop, per land, tankstations gelist zijn die wel 'gewone' Euro95 blijven 'schenken', gevonden?

Frank dat gaat niet op , kijk in NL maar eens goed naar het bord bij het tankstation dan zul je zien dat er in de normale Euro 95 ook al een vermenging zit van 5%.

Interessant artikel:
http://www.amt.nl/Nieuws/Welke-autos-lusten-nieuwe-E10-benzine.htm

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Citaat van: Oldtimernieuws
Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate.

Bron "Oldtimernieuws"

De benzine is toch al duur, die 8ct per liter wat V-power meer kost dan Euro95 maakt dan ook niet meer uit en al helemaal niet als je per jaar maar een beperkt (zeg hooguit 2500km) rijdt..
Voorbeeld; 2500km, a gemiddeld 1:9 is ongeveer 280L a 0,08ct duurder = in totaal 22,- meer ... daar ga ik geen risico voor lopen, dan maar V-power of BP Ultimate !!
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Renka

• Split personality
je kan dan wel de vraag stellen of de (vele) slecht afgestelde auto's daar wel tegen kunnen ?
To finish first, you first have to finish

Offline VolksWouter

• Spijlbussen.nl
Ja zo kun je je ook afvragen hoelang het duurt voordat het aluminium van de carburateur aangetast word door Ethanol.

Offline Renka

• Split personality
heel gauw heb ik ergens op een anwb site gelezen met tot gevolg een benzine sproeiende motor  #-o
To finish first, you first have to finish

Offline VolksWouter

• Spijlbussen.nl
Gisteren had ik nog een vraag over wat te tanken in Frankrijk.

De Euro 95 schijnt daar SP 87/89 te heten en heeft een octaan 93.

Offline Ficus

• Spijl gaat niet meer weg
ik heb al van meerdere mensen aangeraden gekregen om 98 te tanken. Dat doe ik nu altijd maar moet wel eerlijk zijn dat ik geen idee heb of het echt beter is:s

Offline MR.Hamburger

• `64 walktrough caravelle camp-wagon
Ik tank ook altijd 98 zelfs met harde kleppen in het motorblok ondanks dat ze zeggen dat het niet hoeft ben ik van mening dat het beter is

Offline dj pierre

• Spijl blijft
Het octaangetal betreft de 'klopvastheid' van de brandstof. Oftewel, de mate van ontvlambaarheid. Hoe hoger het octaangehalte, hoe moeilijker de brandstof ontbrand. Als het octaangetal laag is kan er spontaan ontbranding plaatsvinden door gloeiende koolafzetting of hoge compressie(dieselen) en krijg pingelen. Je wilt tenslotte alleen ontbranding als de bougie vonkt en niet eerder...Bij lage compressie motoren is 95(of zelfs 93) prima te gebruiken, bij hoge compressie(tuning) of sterk vervuilde motoren is 98 beter. Tot slot, qua kleppen en zetels maat het octaangehalte niets uit. Dan is alleen de vraag of er lood toegevoegd is van belang. En dat is er vandaag de dag nooit.

V-power is gewoon 95 octaan maar er zitten additieven in de brandstof die een reinigende werking hebben voor het brandstof systeem. Ook zou de verbranding 'schoner' verlopen met minder koolafzetting tot gevolg. Helaas zijn deze additieven niet echt veilig voor een oude carb en zal er, net als bij E10 corrosie van het aluminium plaatsvinden. Dit geld ook voor BP Ultimate hoewel dat wel 98 octaan brandstof is.

E10 is nog iets agressiever voor het aluminium en ook niet veilig voor rubber brandstof slangen. Ik vervang de rubber slangen dan ook jaarlijks.  

Wat te tanken in Frankrijk? Lastig wel. Ik heb zelf geen probleem met 93 octaan(lage compressie in m'n blok) maar E10 probeer ik zoveel mogelijk te mijden. Maar dat is best lastig vandaag de dag en zonder benzine rijdt ook niet zo best.

Offline Ficus

Offline Samba '66

• Spijlbussen.nl
  • Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen
    • Naus IT Management
Staat dat dan aangeduid die e10?

Volgens mij wel ja. Standaard wordt al tot 5% ethanol toegevoegd wat voor de meeste motoren geen problemen opleverd en ook niet vermeld wordt. De 10% ethanol wordt wel vermeld.
Kijk hier maar eens.
As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.

Offline VolksWouter

• Spijlbussen.nl
Staat dat dan aangeduid die e10?

Ja, wat weinig mensen weten is dat Euro 95 ook 5% vermenging heeft van bio ethanol en zou dus E5 kunnen heten.