Spijlbussen.nl

Motorklep open in de bergen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0
Hallo allemaal,

het blijft voor mij niet echt helemaal duidelijk, maar wanneer je bij 25/30graden in de bergen rijd, wordt de temperatuur vd motor/olie een stuk hoger..
Is het dan slim of heel dom om dan met open klep of zonder motorklep te gaan rijden? Om zo de olie/motor  tempratuur omlaag te krijgen

ben erg benieuwd voor vd zomer :-D



Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Ik zou de klep dichtlaten.

Door een openstaande motorklep gaat de motor de hitte van de uitlaat en uitlaatgassen weer naar binnen zuigen waardoor de motor zelfs warmer zal worden dan wanneer de klep gesloten blijft en hij alleen koellucht via de ventilatieroosters aanzuigt.
Heb je een olietemperatuurmeter ?? Een olietemperatuur tussen de 100 en 110 graden is bij 25 30 graden buitentemperatuur vrij normaal en kortstondig 120 is ook nog geen probleem. Als je de motor daarna ook weer een beetje de kans geeft om 'op adem' te komen zou het gewoon goed moeten gaan.

En af en toe een ruiken kan ook geen kwaad... hot smells different then HOT!
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Samba '66

  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 1.947
    • Karma: +2/-0
  • Penningmeester stichting behoud VW Spijlbussen
    • Naus IT Management
Inderdaad.....klep dicht laten. De luchtsleuven bieden normaal voldoende luchtaanvoer voor het koelen van de motor.

Het is belangrijk dat de lucht via de juiste weg langs de motor gevoerd wordt en voor de koeling zorgt.
Daarom is het ook belangrijk alle motorbeplating te monteren en goed afgedicht te hebben met rubbers.

Overigens is de snelheid die je rijd niet bepalend voor de koeling van het blok, maar meer het toerental van de motor. Rij liever een versnelling lager zodat je een wat hoger toerental hebt dan met een te laag toerental.
As jy vir jouself kan lag dan het jy altyd iets om oor te lag.


Offline Marnie

  • Spijl blijft
    • Berichten: 238
    • Karma: +0/-0
Klep dicht :-D
Spijlbus kombi '1965 "swiss army"
T2B Westfalia '1979.
Vw Caddy 2002
Audi a4 2002


Offline VW-maniac

  • Spijl blijft
    • Berichten: 154
    • Karma: +0/-0
Ik zou eerder een paar lucht happers op de lucht sleuven zetten om zo wat meer lucht in je motor ruimte te krijgen.
67 westy SO-42  2110


Offline sixpack

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.418
    • Karma: +0/-0
Denk er ook aan dat je (hoog) minder zuurstof in de lucht hebt>minder vermogen


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-1
Motorklep dicht natuurlijk, anders zien ze mijn remlicht niet.

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline Ron

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.105
    • Karma: +0/-0
Je ziet nog wel eens bussen die porschekoeling hebben, dat ze een gat maken in de motorklep achter de nummerplaat.
Maar bovenstaand lezend is dat dus ook eigenlijk niet goed ??


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Ja en nee... de 911 koelventilator zuigt inderdaad de -achter de auto circulerende- warme uitlaatlucht aan, maar de koelfan heeft ook een grotere 'behoefte' aan koellucht (je zou bijna zeggen dat hij de motorruimte vacum zuigt), dus vandaar dat ze dat vaak doen, die gaten achter de kentekenplaat.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline francisco

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.310
    • Karma: +0/-0
kijk gelijk duidelijk :-D

planning is om de 2uur zeker te stoppen minstens 15min.. en we gaan zeker niet race, want het is vakantie. willen proberen eerste dag in bazel te zijn (bij de grens zwitserland) dat is de langste rit.. zwaarste gedeelte in italia zelf gaan we veel met het openbaar vervoer.. en zo niet.. dan gaan we alleen maar genieten met zn alle

olie temp meter ga ik zeker nog inbouwen.. in NL geloof ik het wel, maar dit is toch wel zwaar ritje :D
motor beplating is god en rubbers ook.. klep sluit alleen niet helemaal.. beetje krom.. kan dat veel kwaat?..

Ben benieuwd ieder geval weer hoop bruikbare info gevonden

en idd KLEP DICHT :P