Spijlbussen.nl

1641 ervaringen only!!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
Ik heb ook een 1641 met dubbele carbs, en enkele jaren geleden ook ernstig getwijfeld ivm te dunnen wanden warm lopen etc...voor de zekerheid heb ik een vdo
olie temp erop gezet.
Laat ik het kort samenvaten hij loopt als een tiet, in de bergen heb ik nog niet gereden, maar wel vanuit Frankrijk op 1 dag dikke 700km gereden, zonder problemen,
heb ook nog reductiekasten erop zitten, motor zat in de bus toen ik deze kocht en  heb nog een bonnetje uit de States gevonden dat ie 2 maanden voor mijn aankoop nog overhauled was, twv 1780$
Ik heb kleppen gesteld, olie ververst, carbs netjes synchroon laten zetten, zit niks van spleing of vreemde geluiden en heb zoiets zolang hij goed loopt vind ik het prima.

veel succes ermee


er is wel een groot verschil tussen belasting met een straight axle en een bus met reductiekasten...


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
en waar bazeer je dit op dan sancho ??

ik ben het er namelijk niet mee eens
we hebben het toch over belasting op de motor niet op de versnellingsbak
al hang je er een pomp aan  :-?

ben het wel met je eens dat je een motor minder hoeft te belasten met reductie kasten (in de bergen )
maar als je wat harder wilt rijden belast je die weer meer
het is dus maar net waar je hem voor gebruikt


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
en waar bazeer je dit op dan sancho ??

ik ben het er namelijk niet mee eens
we hebben het toch over belasting op de motor niet op de versnellingsbak
al hang je er een pomp aan  :-?

ben het wel met je eens dat je een motor minder hoeft te belasten met reductie kasten (in de bergen )
maar als je wat harder wilt rijden belast je die weer meer
het is dus maar net waar je hem voor gebruikt
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)


Offline dj pierre

  • Spijl blijft
    • Berichten: 484
    • Karma: +0/-0
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)

En dus een lager toerental bij lagere snelheden wat de koeling weer niet ten goede komt. Kan de beredenering wel volgen. Al zal de bakkeuze bij SA hier bepalend in zijn.


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)

En dus een lager toerental bij lagere snelheden wat de koeling weer niet ten goede komt. Kan de beredenering wel volgen. Al zal de bakkeuze bij SA hier bepalend in zijn.
jups, en niet alleen qua koeling, maar hoe lager het toerental hoe groter de "kracht" die elke slag moet leveren, dus ook hier hogere belasting..

stel dat je 30pk moet gebruiken om vooruit te geraken, tegen 2500rpm moet elke slag meer pk/koppel leveren
dan wat de slagen moeten leveren tegen 3000rpm...

dus ook zo hogere belasting


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Hi Erwin, wat zijn je eigen ervaringen?

Ik heb het idee dat me std 1500 te kort komt met de SA kit en lange bak.. max 110 kmh.. brug op bij de a2 vianen zak hij tot 90 in..

(ja ben een type4 met webers gewend)

Zit er ook over te dubben om hem 1641 te maken..
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline rusty67

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.548
    • Karma: +0/-0
  • 67er T1 AIR-RIDE CUSTOM GEVAL
en waar bazeer je dit op dan sancho ??

ik ben het er namelijk niet mee eens
we hebben het toch over belasting op de motor niet op de versnellingsbak
al hang je er een pomp aan  :-?

ben het wel met je eens dat je een motor minder hoeft te belasten met reductie kasten (in de bergen )
maar als je wat harder wilt rijden belast je die weer meer
het is dus maar net waar je hem voor gebruikt
9/10 van de mensen met straight axle rijden met een langere eindoverbrenging dan een standaard bak met reductiekasten...
Dus bij hetzelfde toerental rij je sneller (sneller = meer luchtweerstand = meer belasting)

Meeste mensen met SA zijn zwaar verlaagde bussen = minder luchtweerstand :tongue3:
a dog is a dog and stuffing feathers in its ass doesn't make it a chicken.

(O\|/O) THE O.G. SPLIT PERSONALITY|o\O/o|
             Oldskool kustom Speed Club


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
Volgens mij zitten er hier een hoop mensen langs elkaar heen te lullen  :-o :laughing11:
Rusty heeft wel een belangrijk punt!

als je bus instort van 110 naar 90 bij een helling Udo heb je maar één gebrek en dat is gebrek aan KOPPEL
offf.....
versnellinkje terug en toeren draaien en hij gaat weer als de brandweer  :-D

tis maar net wat je wilt!

veel toeren is iig meer herrie, meer benzineverbruik, meer warmte en dus ook meer slijtage ( de motor loopt op zijn tenen)

meer koppel is rustiger rijden met minder toeren, minder benzineverbruik, minder warmte en minder in je portomonnee  :tongue3:

met reductie kasten verbloem je dus een beetje het gebrek aan kracht van de motor terwijl je er wel goed mee kan trekken en de berg op kan(maar zonder topsnelheid op de lange vlakke weg, vals plat of forse tegenwind))
Een bus motor heeft koppel nodig. In mijn opinie is een 1776 nog steeds een zeer goed concept als je goed mee wil komen met het verkeer, zo een motor moet ruim 100 pk en 150Nm kunnen leveren mits zuiver gebouwd.

bij een lichte (personen)bus zonder camperinterieur kan je met een 1641 ook wel goed uit de voeten!

ik heb zelf een 2110 en ben er erg tevreden mee   :-D   (benzine verbruik ben ik nog aan het meten)

cheers René
To finish first, you first have to finish


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
ik heb zelf een 2110 en ben er erg tevreden mee   :-D  

waarmee je ook tegen 95 mee naar het meikevertreffen rijdt :-)

dat gaat dus even lekker met een 1200tje met reductiekasten  :tongue3:


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
nee hoor, gaat echt wel anders, maar de rest weten de meeste nog niet  :-"
To finish first, you first have to finish


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import

Offline volksfahrer.nl

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.372
    • Karma: +0/-0
    • www.volksfahrer.nl
Hi Erwin, wat zijn je eigen ervaringen?

Ik heb het idee dat me std 1500 te kort komt met de SA kit en lange bak.. max 110 kmh.. brug op bij de a2 vianen zak hij tot 90 in..

(ja ben een type4 met webers gewend)

Zit er ook over te dubben om hem 1641 te maken..

Rijd prima!
Ben er de bergen nog niet mee in geweest maar zo op het vlakke land is het goed.
Ik heb geen temperatuur meter er in zitten maar m'n gevoel zegt dat het niet echt heter word.
Bougies waren trouwens voorbeeldig verkleurd dus dat zit denk ik wel oké.


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Thanks allen!

Sja me bus weegt leeg 1020KG.. maar al ik al met me maat erin zit komt daar als snel 220 KG bij..  :-D
En dan nog al je vakantie spullen...

Ik heb achter al een kleiner bandje...

En inderdaad, ik moet nu volgasrijden, .. heb bijna een tank verstookt op 320km..

Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Beetje off topic,

als je bus instort van 110 naar 90 bij een helling Udo heb je maar één gebrek en dat is gebrek aan KOPPEL
offf.....
versnellinkje terug en toeren draaien en hij gaat weer als de brandweer  :-D

Daar moest ik later aan denken... een kennis van mij heeft nog niet zo heel lang z'n rijbewijs en die heeft geleerd te rijden volgens het 'nieuwe' rijden.
Dat betekent zo snel mogelijk opschakelen naar een hogere versnelling en de motor zo min mogelijk toeren laten maken en toen hij dus laatst een rondje in mijn SO42 reed zat hij bij 40 km/h al in z'n vier  :-o
Kijk, bij een moderne auto is dat geen probleem, die hebben bergen koppel om erg schakellui te kunnen rijden (daar kun je een helling gewoon in z'n 5 blijven rijden), maar oude auto's vragen gewoon om toeren/vermogen of tandje terug op het moment dat het niet meer gaat.

Vraag maar aan Wouter... hoeveel mensen er niet met de caravan in de bergen stranden omdat ze volgens het 'nieuwe' rijden in z'n vijf een helling van 12% proberen te nemen, en niet doorhebben dat ze misschien wel naar z'n 3 of zelfs de 2e versnelling terugmoeten en zo de koppeling verbranden, of de versnellingsbak naar god helpen.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Bij 90 terug naar ze 3? dan ontploft ie hahaha

Volgens me maat valt het allemaal wel mee, ik ben gewoon een snel type 4 blok gewend in een irs bus  :-D

Harder dan 100 wil je niet met een spijl.. al dat wind geruis..  :-P

van de winter maar eens een blokkie bouwen..
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)