Spijlbussen.nl

straight axle > half lange versnellingsbak?

bartg · 26 · 6443

Offline bartg

• Spijl blijft
Ik wil mijn spijl achter gaan verlagen d.m.v. een straight axle kit. Ik ga rijden met een 1600 en begrijp dat ik dan het beste voor een half lange versnellingsbak kan kiezen. Nu weet ik dat de volgende bakken half lang zijn: AC, AF, AH, AQ, DA, DB of DC.

Maar nu kan ik een AH of een DC bak krijgen, deze zijn ook geschikt voor IRS. Maar zijn deze nu ook bruikbaar voor straightaxle en pendelassen? Ik kan de juiste info helaas niet vinden...

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Nee, een pendelasbak kan je niet gebruiken voor IRS en omgekeerd, de bakken delen echter wel dezelfde bakcode.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline bartg

• Spijl blijft
Thanks, dat is duidelijk. Ik dacht het al, maar door de vele berichten over sa en irs kwam ik er niet uit.

Wel begreep ik dat je een irs-bak kunt ombouwen naar pendelas als het een irs bak is met afneembare zijdeksels. Is dat zo bij de AH en DC bakken?

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Even een andere vraag, waarom is je keuze gevallen op een straight axle ombouw ??
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline bartg

• Spijl blijft
Die is vooral kostentechnisch, alhoewel het prijsverschil met IRS ook wel weer meevalt als ik zie waar ik nu al tegen aan loop  :-?

Feit is dat ik een 1600 blok heb en die ga gebruiken, geen centen voor een grotere motor. Om van de reductiekasten af te komen lijkt me straight axle de simpelste oplossing. Ook lijkt het lassen van de bevestigingen bij irs me een nauwkeurig klusje wat ik niet in de vingers heb. Maar goed, een half lange bak met pendelassen lijkt ook niet voor het oprapen...   

Offline Renka

• Split personality
Die is vooral kostentechnisch, alhoewel het prijsverschil met IRS ook wel weer meevalt als ik zie waar ik nu al tegen aan loop  :-?

Feit is dat ik een 1600 blok heb en die ga gebruiken, geen centen voor een grotere motor. Om van de reductiekasten af te komen lijkt me straight axle de simpelste oplossing. Ook lijkt het lassen van de bevestigingen bij irs me een nauwkeurig klusje wat ik niet in de vingers heb. Maar goed, een half lange bak met pendelassen lijkt ook niet voor het oprapen...   

bekijk mijn topic dan maar eens goed  :-)

cheers Renka
To finish first, you first have to finish

Offline sixpack

• Spijl is het geworden
Inderdaad, Rene kan ook niet lassen, en het is toch gelukt!

Ik heb trouwens wel een straight axel,gemaakt ook 1600cc  en geen homodingessen  :-P

Offline Spylist

• Spijl blijft
Ik ben ook wel benieuwd vanwaar deze keuze, ik zag het ook bij volksfahrer. Ik ben nog aan het twijfelen tussen origineel en straight axle.

Gr.

Ps. weet er misschien iemand een mooi project inclusief foto's op internet te staan van een ombouw naar straight axle?
,(__|__),
   (o\  /o)
Only the best brands will be included in the alphabet!

Offline Renka

• Split personality
Inderdaad, Rene kan ook niet lassen, en het is toch gelukt!

Ik heb trouwens wel een straight axel,gemaakt ook 1600cc  en geen homodingessen  :-P

geen homodingesen????? :-o  zou toch zweren dat ik van de zomer een grote pilotenbril met één eraanvast heb zien rijden in dat groene gebakkie van oe  :-o :tongue3:   (1-1)
To finish first, you first have to finish

Offline bartg

• Spijl blijft
Renka's project doorlopen, slecht 68 pagina's dus ik was even zoet :-P

IRS lijkt me nog steeds prachtig, maar qua kosten twijfel ik. Dus even terug on topic:

Wel begreep ik dat je een irs-bak kunt ombouwen naar pendelas als het een irs bak is met afneembare zijdeksels. Is dat zo bij de AH en DC bakken?

Iemand hier ervaring mee?

Offline TopSun

• Spijl blijft
    • La Casa TopSun
Ik heb destijds een lange bak en een SA kit gekocht bij Erwin (Volksprojects), was niet duur.
Bel hem eens.
Aircooled VW superhobby !!!!!!

Offline classic line

• Spijl is het geworden
met een beetje zoeken hoeft irs helemaal niet duur te zijn

ik was er denk ik nog geen 500 aan kwijt

je moet het alleen een beetje slim doen  :tongue3:

Offline Ron

• Spijl is het geworden

IRS lijkt me nog steeds prachtig, maar qua kosten twijfel ik.

Inderdaad, qua kosten valt het wel mee.
Een set aanlassteuenen zijn 80 euro.Een paar kever draagarmen een paar tientjes.Een homokinetenbak met aandrijfassen 100 tot 250 euro.
Ik denk dat je met een SA kit met half lange/lange pendelasbak,vaak duurder uit bent.

Offline bartg

• Spijl blijft
Ik zal in ieder geval Volksprojects eens bellen, had z'n site al bekeken. (dit ivm SA)

Wat betreft IRS; waar kan ik die aanlas steunen los krijgen?