Spijlbussen.nl

Gereedschapskoffer / reserve onderdelen

Ficus · 10 · 3611

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ficus

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 934
    • Karma: +0/-0
Ik zou graag de ultieme (kleine) gereedschapskoffer maken speciaal voor de bus.

Ik heb namelijk een kleine koffer die ik altijd in de bus laat liggen en waar alles in ligt moest ik pech hebben onderweg.
Nu vroeg ik mij af of ik met jullie expertise niet de perfecte koffer kan maken. Daarmee bedoel ik dat je met zo weinig mogelijk tools de bus helemaal zou kunnen repareren of toch bijna elke pech kan verhelpen.
Dus inplaats van alle sleutels mee te nemen, enkel de maten die je terug zal vinden op een bus. Wat is nuttig, wat is nutteloos. Ok ik kan zo een sleutel set meenemen met alle maten, maar van die maten heb je mss maar 5 nodig? Welke zijn die maten? 13 weet ik zelf ook goed genoeg maar ik ben er zeker van dat hier echte techies zijn die alle maten weten van alle moeren op een bus:)

Ook heb ik altijd een aantal reserve onderdelen mee moest ik bv op vakantie pech hebben. Welke vinden jullie goed om in de bus bij te hebben.

Ik zal hierbij een lijstje maken van de inhoud van de gereedschapskoffer en dan kan iedereen die gebruiken om zijn eigen koffer samen te stellen!

Gereedschapskoffer:
- schroevendraaier +
- schroevendraaier -
- tang
- lange tang
- knip tang
- voelermaten
- sleutel voor bougies 21 (tenzij de uwe anders zijn natuurlijk)
- sleutel voor wielbouten (afhankelijk van eigen maat)
- timing lamp
- krik
- ductape
- dop 36
- dop 42
- minicompressor
- startkabels
- Multimeter


Reserve onderdelen:
- benzine pomp
- bougies
- bougie kabels
- contactpunten
- riem
- liter reserve olie (zelfde als je zelf gebruikt)
- spanningsregelaar
- gaskabel
- koppelingskabel
- benzineslang (plus slangklemmen)
- Motor pakkingset
- Kleppendeksel pakking
- rotor
- verdelerkap
- Tyrips
- reserve lampen
- zekeringen
Dat zijn al de dingen die ik nu snel op kan komen. De bedoeling is dat de lijst echt zo nauwkeurig mogelijk is, zo weinig mogelijk met zoveel mogelijke toepassingen.


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
je wil geen sleutel teveel meenemen, maar je neemt wel een timinglamp mee :-)
Ik neem in ieder geval mijn gsm mee, staat de nummer van mijn pechverhelping in  ::D
op Winter Trail neem ik zowat alles mee, laatste 2 edities bijna enkel nodig gehad voor anderen te helpen!
Maar anders zou ik mijn tengtools set meenemen (119 delig denk ik)
En een krik en ducktape.
Ik heb wel al gedacht om deze te kopen

Zal ongeveer alles bijzitten wat je nodig hebt buiten de dop 36/42 voor de achterwielen...


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
Let wel op de bougiesleutel, ik heb bijv. nieuwe koppen waar 12 mm bougies inzitten die ik met een 18mm sleutel moet (de)monteren !
Oud type koppen hebben nog gewoon de 21mm sleutel



cheers Renka
To finish first, you first have to finish


Offline vwspijlbus

  • Split personality
    • Berichten: 5.545
    • Karma: +1/-0
Ik heb ooit voor 10,- Euro een mini-compressor (12V) gekocht en daarmee al enkele mensen onderweg kunnen helpen bij het oppompen van een band.
Bij de reserve onderdelen kan een spanningsregelaar ook geen kwaad.
Frank


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
ik heb ook altijd een reseverve gas en koppelings kabel bij me
een stuk benzine slang en de klemmen er voor
wat tyrips een motor pakking set
startkabels

5 liter benzine


Offline Ficus

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 934
    • Karma: +0/-0
je wil geen sleutel teveel meenemen, maar je neemt wel een timinglamp mee :-)



Ik heb wel al gedacht om deze te kopen
Zal ongeveer alles bijzitten wat je nodig hebt buiten de dop 36/42 voor de achterwielen...

Ik kan ook een stroboscoop lamp meenemen maar een timinglamp is heel klein en neemt weinig plaats in;) en als je iets moet aanpassen aan je motor moet je toch vaak de timing nog eens nakijken? Stel dat je je contactpuntjes moet vervangen...

Het idee voor mezelf is niet om zo weinig mogelijk mee te nemen maar vooral om niets mee te nemen die eigenlijk voor niets nodig is.
Die koffer die je laat zien is trouwens zeker niet slecht. Ikzelf heb ook een gereedschapskoffer voor in de bus.
Maar hoe zalig dat die koffer ook is zit er ook keiveel in die je niet nodig hebt bij een bus.

Weet iemand welke maat van sleutels of doppen je nodig hebt?
Inbus sleutels welke maten heb je daar voor nodig?


Ik heb bovenaan alles aangepast wat de mensen aangegeven hebben.


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
volgens mij zit er in een bus helemaal niks met inbus bouten
op de olie plug van je versnellingsbak na en dat is maat 17


Offline Snader

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 528
    • Karma: +0/-0

Offline Ficus

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 934
    • Karma: +0/-0
Bij mij zit die mee in de motor pakkingset maar ik zal het er nog eens extra bij zetten!


Offline Split67

  • Spijl gaat niet meer weg
    • Berichten: 630
    • Karma: +0/-0
verdelerkap en rotor, zekeringen, lampjes en een simpele multimeter is ook wel handig

Verder gewoon een doppensetje en wat standaard steeksleutels.