Spijlbussen.nl

swing axel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pietabroodje

  • Spijl blijft
    • Berichten: 198
    • Karma: +0/-0
ik ben op zoek naar wat beginners info over een swing axel.

ik vind hier niet veel van terug of het zou onder een andere naam staan :-)

* waarom is dit bijna niet gebruikt onder een split en meer strait axel ?
* moet er hiervoor geslepen en gelast worden aan de bus ? ( dit is niet de bedoeling ;-) )
* ziet deze setup er zowat als het orgiginele uit ?

greets
piet


Offline JT1

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.249
    • Karma: +0/-0
Swing axle is pendelas en deze heeft dezelfde werking als straight axle.

Aan de bus hoef je niets te doen, wel de asbuizen verlengen en lassen en korte gietstukken gebruiken.

Ja deze lijkt op origineel.
aap, noot, mes!


Offline pietabroodje

  • Spijl blijft
    • Berichten: 198
    • Karma: +0/-0
Maar waarom gaat dan zowat iedereen naar straight Axel en vb niet naar pendel assen ?
Zijn pendel assen dan het zelfde als irs ?

Wat zijn de voor en nadelen van pendelassen ( swing Axel )


Offline VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 6.327
    • Karma: +0/-0
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
Maar waarom gaat dan zowat iedereen naar straight Axel en vb niet naar pendel assen ?
Zijn pendel assen dan het zelfde als irs ?

Wat zijn de voor en nadelen van pendelassen ( swing Axel )

Een straight axle (rechte as) is hetzelfde als pendelassen.
IRS is een onafhankelijke achterwiel ophanging.



Offline pietabroodje

  • Spijl blijft
    • Berichten: 198
    • Karma: +0/-0

zo zie je wat een beginner ik ben ;-)
ik zou beter een project topic openen want dan krijg je wat meer replay.
men bus is ondertussen gezandstraald , staat in de epoxy de vloer , achterhoeken zaten doorzeefd met gaten en een kriksteun die enorm rot was zijn bijna vervangen ...

nu ben ik begonnen met het denken aan een motor .
het zit in de richting van een 2 l .....  die zal gebouwd worden door steve vw shop.
hier heb ik soms nog men bedenkingen over mits hij ver moet rijden
en iedereen raadde me een standaard 1600 aan.

steve zelf raad me zonder enig probleem een 2 l aan hij geeft me een pak vertrouwen en garantie dat dit echt geen probleem zal zijn.
de andere kant van het verhaal , het is 4000 - 5000 euro duurder.

ze proberen me hier te verzekeren dat het zou lukken met irs pendelassen of swing axel door de dagelijkse keuring te geraken ( in belgie )
ik ga ervoor  :-D


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
Maar waarom gaat dan zowat iedereen naar straight Axel en vb niet naar pendel assen ?
Zijn pendel assen dan het zelfde als irs ?

Wat zijn de voor en nadelen van pendelassen ( swing Axel )

Een straight axle (rechte as) is hetzelfde als pendelassen.
IRS is een onafhankelijke achterwiel ophanging.
pendelassen zijn ook een onafhankelijke ophanging :-)


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import

zo zie je wat een beginner ik ben ;-)
ik zou beter een project topic openen want dan krijg je wat meer replay.
men bus is ondertussen gezandstraald , staat in de epoxy de vloer , achterhoeken zaten doorzeefd met gaten en een kriksteun die enorm rot was zijn bijna vervangen ...

nu ben ik begonnen met het denken aan een motor .
het zit in de richting van een 2 l .....  die zal gebouwd worden door steve vw shop.
hier heb ik soms nog men bedenkingen over mits hij ver moet rijden
en iedereen raadde me een standaard 1600 aan.

steve zelf raad me zonder enig probleem een 2 l aan hij geeft me een pak vertrouwen en garantie dat dit echt geen probleem zal zijn.
de andere kant van het verhaal , het is 4000 - 5000 euro duurder.

ze proberen me hier te verzekeren dat het zou lukken met irs pendelassen of swing axel door de dagelijkse keuring te geraken ( in belgie )
ik ga ervoor  :-D

Steve weet zeker hoe een goede motor te bouwen!
Maar het weet minstens even goed hoe een goede factuur te bouwen...


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
pendelassen zijn ook een onafhankelijke ophanging :-)

Ik ben het met je eens dat een pendelas geen starre achteras ( la Ford Capri Mk1) is, maar om het nou onafhankelijk te noemen  :-s
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
pendelassen zijn ook een onafhankelijke ophanging :-)

Ik ben het met je eens dat een pendelas geen starre achteras ( la Ford Capri Mk1) is, maar om het nou onafhankelijk te noemen  :-s

als je linkerwiel in een put rijdt...
dan doet je rechterwiel...

NIETS :-)

rij je met een starre achteras links in een put verandert de stand van je rechterwiel
afhankelijk dus



Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Das een mooi compromise, semi onafhankelijk.. bij onafhankelijk blijft de band/velg combinatie bij het inveren nagenoeg recht op het wegdek staan, dit integenstelling tot een pendelas constructie waar de stand (hoek) van de velg/bandcombinatie wel degelijk veranderd.

Maar goed, semi-onafhankelijk dus  :-D
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Sancho

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.306
    • Karma: +0/-0
    • Aircooled Import
neen hoor,

nogeens kijken :-)
Pendelas staat bij onafhankelijk :-)

Een golfje 1 en 2  hebben een semionafhankelijke ophanging