Spijlbussen.nl

SA twijfels, enkele algemene vragen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rigor mortis

  • Spijl blijft
    • Berichten: 150
    • Karma: +0/-0
Normaal gaat mijn bus volgende maand onder het mes...

Er wordt een SA onder gezet. Alleen zit ik nu met enkele vragen over sommige zaken.

Ik twijfel er aan of ik hem enkel SA, en dan spindels vooraan om hem gelijk te zetten. Of, zet ik de keverboite nog een tandje lager en dan vooraan spindels + rasterplaten? Heeft iemand een foto van beide om eens te vergelijken wat ik wil?

andere vraag is hoe het zit met banden? Wat krijg ik op origineel staal onder beide opties?

Zal ik het stuurhuis moeten verhogen, als ik ervoor kies om een extra tand te verlagen? of zal ik hier nog genoeg speling overhouden?

Enkele algemene vragen waar ik geen direct antwoord op vond. Wist ook niet echt in welk onderdeel ik dit moest posten. Indien mis kunnen de mods dit aanpassen?

greetz rigor


Offline rigor mortis

  • Spijl blijft
    • Berichten: 150
    • Karma: +0/-0
Niemand die mij, al is het maar een beetje, kan helpen?

Heb even gekeken, mijn staal zijn 14-tjes...


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Een SA monteren betekent 2 tandjes verlagen, anders staan je wielen zo; \----/
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline rigor mortis

  • Spijl blijft
    • Berichten: 150
    • Karma: +0/-0
ow, ik zou net het omgekeerde verwachten... als je een keverboite op originele hoogte in een bus hangt, dan zou je toch verwachten dat het meergewicht van een bus het camber automatisch al naar buiten zou persen? of zie ik dit nu helemaal kort door de bocht?

ik had altijd begrepen dat een SA automatisch voor +/- 12 cm verlaging zorgt...  een extra tand zakken zou op 18 uitkomen?

greetz


Offline volksfahrer.nl

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.372
    • Karma: +0/-0
    • www.volksfahrer.nl
Als je n straight axle monteert zul je sowieso moeten rommelen
met de veerplaat om de juiste stand te krijgen.
De ene bus staat anders als de andere dus er is geen vaste
hoeveelheid tanden te noemen.

Dit geldt ook voor de vooras, sommige bussen hebben genoeg
aan dropped spindels om mooi vlak te staan
als men achter sa plaatst.
Ik heb zelf adjusters ingelast om m mooi vlak te krijgen.
Mijn bus stond origineel vrij hoog.
Ook je bandenmaat is bepalend of je voor adjusters
nodig hebt om vlak te komen.


Offline rigor mortis

  • Spijl blijft
    • Berichten: 150
    • Karma: +0/-0
Iemand een idee welke bandenmaat ik nodig zal hebben, na het rommelen :D

ik heb nu dus 195/70R14 liggen. Volgens ik begrijp zou ik dit achteraan er nog vrij makkelijk onder moeten krijgen? Maar vooraan is een andere kwestie. De enige, lagere 195 band die ik vind is 195/60R14.

Zou dit voldoende laag worden? of kijk ik dan beter naar 185/55R14?

greetz


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Misschien heb je er wat aan:

Ik had SA met mijn orig busbak (diff omgedraaid)
Banden 185/65/15  (15 inch..) De rolomtrek is: 195.25cm (bron http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm )

Rijdt perfect op deze bak . (heb een 1600 met 2x40mm..etc)

Ik ga nu IRS rijden met een AT bak.. en eind 2014 wat meer power 
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline rigor mortis

  • Spijl blijft
    • Berichten: 150
    • Karma: +0/-0
Hier heb ik zeker wat aan... hoe laag stond je bus op die manier?

Als ik die banden vergelijk met de mijne is de hoogte maar 7 mm verschil. had je verdere aanpassingen moeten doen om de wielen er onder te krijgen?

greetz


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Had hem 2 tanden omlaag, veerplaat 1,5cm  ingeslepen (had verloopblokjes op mijn verplaat voor SA, die ook iets hoger zaten..)..  Voorkant dropped spindels en airride (echte balgen)
Ben nu dus een IRS bagged achterkant aan het maken, waar mijn limiet de achterwielkast is ..  :-"


Foto:

Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline rigor mortis

  • Spijl blijft
    • Berichten: 150
    • Karma: +0/-0
dat is al vrij laag... lijkt mij dat mijn wielen geen probleem zullen geven.

zo te zien is je vooras wel versmald? Heb je het stuurhuis ook moeten verhogen?


Offline JT1

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.249
    • Karma: +0/-0
Hoeft niet maar als je hem heel wil houden wel aan te bevelen. :-)

Zou achter in jouw geval (wegens ballonband) wel een verstelbare veerplaat gebruiken ivm bandje wisselen.
aap, noot, mes!


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
dat is al vrij laag... lijkt mij dat mijn wielen geen probleem zullen geven.

zo te zien is je vooras wel versmald? Heb je het stuurhuis ook moeten verhogen?

Eerst wel, maar ik heb geen spijlbus stuurhuis meer.. ik stuur nu met precisie..hehe!
Heb de as 2,5cm moeten versmallen .. ben zelf niet zo van het smalle.. en straks met de nieuwe setup zal het allemaal wat "voller" zitten
De voorwielkasten zijn niet getubbed...  8-)
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline JT1

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.249
    • Karma: +0/-0

Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Maar de banden lopen wel aan :laughing11:

Heel soms met sturen  :-D
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)