Spijlbussen.nl

IRS » originele schokdemperbevestiging behouden?

Jddv · 33 · 7368

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Leuk topic!
Heb jij verstelbare irs beugels op je spijlbus zitten?
Die schokdempers zitten sowieso niet goed dat is een tijd van even en dan zijn ze kapot...

Het beste is om de originele beugels weg te slijpen en nieuwe beugeltjes op je balk te lassen dat is heel erg makkelijk zelf te maken maar als je ze van CE al hebt liggen zou ik die gebruiken.
De schokdempers moeten idd zo recht mogelijk staan anders zit de hele handel er onder spanning en dan zijn ze zo krom en lek...

Ik maak en verkoop zelf irs klembeugels en weet dat de klembeugels echt zo strak mogelijk tegen de bakvorken aan gemonteerd moeten worden,als je dit niet doet komen je irs armen namelijk ook verder naar buiten en je schokdempers dus ook dan klopt het helemaal niet meer en dan kom je van het ene in het andere probleem...

Mvg. Ferdi


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Ik heb inderdaad verstelbare IRS beugels van ferdi fabrication.  :-D
Deze zitten volledig tegen het frame.
De originele schokdemper beugels zijn al weg geslepen.
Die van CE heb ik ook al liggen,zal ze proberen te gebruiken maar zal ze toch redelijk moeten aanpassen.
Denk dat het beter had geweest als ik terug originele schokdemper steunen had gekocht.

Henk!!!


Offline Westy67

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 66
    • Karma: +0/-0
https://www.mupload.nl/img/1m8x9ofxav1x4.jpg[/img]

Ik heb het ooit zo gedaan;
Twee schokbrekerbussen, om de dempers haaks op het chassis te kunnen monteren ...
https://c1.staticflickr.com/1/715/22818189059_4b2b32b812_z.jpg

De draagarm zit nog op z'n plek en dat komt nu mooi uit om de definitieve plek van de demper op het chassis te kunnen bepalen.
Wel de krik onder de draagarm gezet,om een zo goed mogelijk scharnierpunt en gat voor de schokbreker te gaan boren.
https://c1.staticflickr.com/1/669/23186220665_304d64dce2_z.jpg

Gat is geboord (20mm) en de bus (met "kraag") zit erin.
https://c1.staticflickr.com/1/742/22559259293_780aba7c50_z.jpg

https://c2.staticflickr.com/6/5741/23160313426_6162abb921_c.jpg

Nog een laatste keer passen van de schokbreker en dan kunnen we de bus buiten en binnen aflassen.
https://c2.staticflickr.com/6/5755/22557962184_ba45d86435_z.jpg

Mooie en sterke oplossing  :tongue3:
Toevallig weet je de maten niet meer van de bussen  :-D

Mvg
Tim


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
2 dikke ringen en een cv buis 15mm voldoet ook wel hoor  :-D
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Ik ben nu bezig met de steunen zoals je kan zien op de foto komen de schokdempers tegen het chassis.
Dit is met de schokdempers onderaan op hun plaats en de bus op zijn wielen en op de grond.
Zoals je ziet krijg ik hier geen steunen meer tussen zonder de schokdemper te duwen.

Henk!!!





Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Denk dat de enige oplossing zal zijn om de schokdempers zo laag mogelijk op het chassis te monteren.
En op dezelfde manier als Area51.

Henk!!!


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Gisteren de bussen geplaatst en gepast,zoals op Aera51 zijn manier.
Nieuwe stappenboor versleten om door het chassis te geraken maar gaten zijn toch geboord.
Nu nog alles lassen en de schokdempers zitten er ook in.

Henk!!!











Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Pff,had de bussen al geplaatst maar heb de bus nu nog verlaagd en blijkt nu dat de aandrijfas hoezen wel heel dicht bij men schokdempers komen.
Kan nooit eens in één keer goed gaan.

Henk!!!


Offline JT1

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 2.249
    • Karma: +0/-0
Sterkte er maar weer mee Henk. Ik denk ook niet dat er iemand is waarbij het in 1 keer goed gegaan is.
aap, noot, mes!


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Pff,had de bussen al geplaatst maar heb de bus nu nog verlaagd en blijkt nu dat de aandrijfas hoezen wel heel dicht bij men schokdempers komen.
Kan nooit eens in één keer goed gaan.

Henk!!!

Bedankt voor de tip Henk,ik was ook van plan om een bus in het chassis te lassen maar ik kan dat nu dus nog aanpassen ::D
Ik zal dat ook eens even goed uitzoeken voordat ik in de problemen kom.


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Ik neem volgende week eens een foto voor je wat het uiteindelijk geworden is.

Henk!!!


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Ik neem volgende week eens een foto voor je wat het uiteindelijk geworden is.

Henk!!!

Ok.ik ben benieuwd want ik ben er vandaag ook mee bezig geweest en het ging niet zoals ik het graag wil hebben... :-?


Offline sikke-aant

  • Spijl blijft
    • Berichten: 283
    • Karma: +0/-0


Ik heb het helemaal anders gedaan, vond het maar niks op die andere manier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0


Ik heb het helemaal anders gedaan, vond het maar niks op die andere manier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk

Ziet er goed uit,ik ben er momenteel ook mee bezig en ik ben er achter gekomen dat de handel helemaal niet goed past als je gebruik maakt van de originele steun die aan de draagarm zit..

Als je dat wel doet zal de schokdemper zo \  / onder je bus staan als je het vanuit de achterkant van je bus bekijkt, daar klopt echt geen zak van dan is het beter zoals jou monteren /  \ En de bovenste en onderste gaten evenwijdig aan elkaar boren.

De gaten zitten anders haaks tov elkaar zitten wat duidelijk niet goed is voor je schokdempers...

Onder mijn bus kan je duidelijk zien dat de schokdemper al strak tegen de chassis balk aan zit en dan moet er ook nog een steun op gelast worden,dus de schokdemper zal dan nog een dikke 3 a  4cm  achterover gaan staan vanuit het spatbord gezien en dan zitten de montage gaten 90gr verdraaid op elkaar en dat kan nooit goed zijn tijdens het inveren dan zal hij mee willen buigen en dat gaat niet dan alleen op het rubber onderin waar de bout doorheen zit... :-o







Ik had het allemaal even provensorisch gemonteerd ik denk dat de draagarm zelfs nog heel ietsjes naar binnen komt te staan dus dan staan ze echt scheef naar binnen.





Offline sikke-aant

  • Spijl blijft
    • Berichten: 283
    • Karma: +0/-0
Er komt altijd spanning op te staan op deze manier

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk