Spijlbussen.nl

Regengoot vervangen

Offline vwoldies

• Onzekere spijl
Hallo
Bij mijn spijlbus van 1962 is de rechter regengoot gegolft. Ik zit eraan te denken om deze te vervangen. Heeft er iemand hier ervaring mee en is dit redelijk te doen?

Offline Rob

• Spijl blijft
wat heet gegolft? En volgens mij vervang je een regengoot niet zo maar (lees: kostbaar). Maar als het niet netjes recht is kan het naar mijn idee recht gemaakt worden met een hamer of een bankschroef, zie topic van doc2012.
always BUSy

Offline vwoldies

• Onzekere spijl
Gegolfd zie foto.

Ik had al zo'n vermoede dat het niet gemakkelijk zou zijn dus heb het plaatwerk nog niet aangeschaft.

Offline Rob

• Spijl blijft
wat zijn je plannen met je bus (wellicht heb ik dat ergens gemist) maar als ik jou was zou ik alles demonteren en de bus laten stralen (tenzij je m zo wilt rijden). Dan weet je wat je overhoud en wat de nodige TLC nodig heeft. Bij vervanging zit je met de bolling van het dak en het felswerk wat er samenkomt. De experts kunnen je een sluitend(er) antwoord geven met betrekking tot herstel en kosten etc. Informeer eens bij wat mensen hier op het forum of de bedrijven die in diverse topics genoemd worden waar ze hun bus heen brengen.

In dit geval zou ik goed rond vragen en zeker geen haast hebben.
always BUSy

Offline vwoldies

• Onzekere spijl
Bedankt voor het antwoord. Ik ga er eens goed voor zitten en kijken wat ik er nog van kan maken. Eerst maar eens alles schoon maken en zien wat er onder vandaan komt.

Offline vwoldies

• Onzekere spijl
Nou er viel toch helaas niets meer van de goot te maken dus heb ik besloten om hem toch te vervangen.
Eerst een stuk dak eruit gehaald van voor tot achter. Bleek dat deze ook niet overal meer fris was.
Vervolgens de goot vervangen en het dak weer dichtgelijmd en gelast op advies van de spuiter.

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl

Als ik het goed zie (??) heb je het nieuwe dakdeel onder je bestaande dakdeel geschoven en vastgehecht...
Waarom niet de twee delen in hetzelfde (dak)vlak gelegd en 'naadloos' lassen / vertinnen ??
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Ferdi

• Spijl is het geworden
Ziet er beter uit dan het was,maar je moet dat dak wel aflassen hoor anders komt het niet goed zo...
Plamuur komt dan binnen de kortste keren los als de zon op dat dak gaat schijnen en als het niet los komt dan zie je die naad met hechtlasjes dan op een gegeven moment door het plamuur schijnen...

Het lijkt er ook op dat je het nieuwe plaatwerk onder het oude plaatwerk hebt geschoven en dan het aan elkaar gehecht hebt,daar komt dan ook condens onder en zeker onder het dak en dan gaat het rotten als een gek.
Moet je niet zien als commentaar hoor maar het zijn misschien nuttige tips waar je misschien wel wat aan hebt,zou zonde zijn als je busje klaar is en niemand er wat van gezegd heeft.

Ben benieuwd hoe de rest van je bus eruit ziet,wij zijn wel nieuwschierig naar andermans projecten :-)

Gr. Ferdi

Offline vwoldies

• Onzekere spijl
Het zit er inderdaad ondergeschoven. Echter het gedeelte wat er onder geschoven zit zit vastgelijmd met ijzerlijm. Aan de binnenkant zit het ook nog een keer gelast. Dit alles op advies van de spuiter om kromtrekken te voorkomen.

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Dit alles op advies van de spuiter om kromtrekken te voorkomen.

Eens te meer blijkt dus maar weer dat een spuiter geen plaatwerker is !!

Offline Ferdi

• Spijl is het geworden
Inderdaad en als je het goed doet valt het kromtrekken echt wel mee en dat ijzer lijm heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord,heb je het ook blank geslepen/geschuurd dan voordat je ging lijmen?
Zou zonde zijn als het dak van je busje straks bol gaat staan van de roestbulten die er tussen gaan ontstaan,de roest is er sneller als je denkt...

Offline Renka

• Split personality
Ik zeg uitzagen opnieuw beginnen op termijn krijg je hier spijt van!
To finish first, you first have to finish

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Helemaal eruit zagen is niet nodig, maar als je nu met een luchtzaagje hem precies langs de rand/overlap doorslijpt, heb je gelijk een mooi dicht te lassen naadje en liggen de delen daarna wl in n vlak.

Verder sluit ik me bij Rene aan, hier ga je spijt van krijgen als je dit zo laat zitten

Offline vwoldies

• Onzekere spijl
Dan ga ik hem toch maar aflassen. Lijkt mij ook inderdaad wel beter.
Waar kan ik dat mooie stukje gereedschap kopen? Weet iemand dat?

Offline NXXT LEVEL

• Spijl is het geworden
  • Never ending story 🎞 YouTube; Happytrouwbus