Spijlbussen.nl

Motor zonder nummer 1500 cc?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.383
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
De volgende vraag heb ik na het bezoek aan een T1 uit 1967 in Duitsland:
Er zit een motor in zonder motornummer. Ik heb nog wat geschuurd om te zien of het alleen vuil was, maar er is geen nummer op de plek waar het verwacht wordt, namelijk op de flens van de dynamosteun.
Hoe is te bepalen of het een 1500 cc of misschien ander blok is?
De enige aanwijzingen zijn een extra vulbuis voor olie aan de achterzijde en een carburateur met een begrenzer (?) met opschrift APG en 28 DR 1,5, maar dat kan natuurlijk op iedere motor gemonteerd worden.
Iemand enig idee?





Weer eens wat anders!


Offline The General

  • SplitsAtTheLake
  • *
    • Berichten: 1.342
    • Karma: +0/-0
  • Vieze voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
Lijkt mij een type 3 blok, de oliedruksensor zit dan ook bovenop.
Motornummer van een type 3 staat bovenop het carter. Lang zal deze wss
Niet lopen want het asje van de benzinepomp is er aan het uitlopen,
Of lijkt dit maar? Blok is overigens goed te gebruiken. Ik zou de
Extra olie vulopening eraf halen en een blindplaatje tegen
Het carter schroeven


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.383
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Lijkt mij een type 3 blok, de oliedruksensor zit dan ook bovenop.
Motornummer van een type 3 staat bovenop het carter. Lang zal deze wss
Niet lopen want het asje van de benzinepomp is er aan het uitlopen,
Of lijkt dit maar? Blok is overigens goed te gebruiken. Ik zou de
Extra olie vulopening eraf halen en een blindplaatje tegen
Het carter schroeven

De olie vulbuis van een Type 3 zit inderdaad op dezelfde plek:



Hoe zie je dat het asje van de benzinepomp aan het uitlopen is, door lekkage?
Weer eens wat anders!


Offline The General

  • SplitsAtTheLake
  • *
    • Berichten: 1.342
    • Karma: +0/-0
  • Vieze voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
Aan de voorkant vd benzinepomp zit een gaatje van
Zon 6 mm, hier hoort een asje in te zitten, als
Deze eruit valt pompt de pomp geen benzine meer


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Motorcode bij een type3 motor (want dat is dit) staat halverwege het carter, nu 'onzichtbaar' vanwege je koelhuis
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.383
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Aan de voorkant vd benzinepomp zit een gaatje van
Zon 6 mm, hier hoort een asje in te zitten, als
Deze eruit valt pompt de pomp geen benzine meer

Even bij mijn T2a gekeken, je bedoelt vast dit asje:



Geen idee wat er bij de T1 zit, maar zaterdag doe ik een proefrit....
Weer eens wat anders!


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.383
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Motorcode bij een type3 motor (want dat is dit) staat halverwege het carter, nu 'onzichtbaar' vanwege je koelhuis

OK dan kom ik het wel tegen mocht ik gaan sleutelen  :-D
Weer eens wat anders!


Offline Ron

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.101
    • Karma: +0/-0
Maar heb je nu een bus gekocht of ben je nog in onderhandeling ?


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.383
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Maar heb je nu een bus gekocht of ben je nog in onderhandeling ?

Zaterdag een proefrit en dan beslis ik. Spannend dus....
Weer eens wat anders!


Offline Ron

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.101
    • Karma: +0/-0
Zeker spannend.Zaterdag duurt nog zo lang .. 8-)
Succes, hopelijk gaat het lukken.