Spijlbussen.nl

IRS Creative Engineering en rijhoogte

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Beste spijl-liefhebbers.
Heeft er iemand hier een IRS ombouw gedaan met de Creative Engineering set?
In deze set zitten verstelbare veerplaten, maar hoeveel lager dan de standaard T1 set-up zijn die in de neutrale stand?
Ik wil streven naar een verlaging van max. 5 cm en dan voor ook eventueel met rasterplaatjes iets verlagen.
Is dat reŽel hiermee?

Weer eens wat anders!

Offline classic line

• Spijl is het geworden
ik denk dat je lager gaat met deze set

en zou persoonlijk nooit deze set nemen

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
ik denk dat je lager gaat met deze set

en zou persoonlijk nooit deze set nemen

Ik heb liever wat beter onderbouwde antwoorden, hier kan ik niets mee.
Weer eens wat anders!

Offline classic line

• Spijl is het geworden
bij deze kit moet je de orginele bakvorken verwijderen wat ik zonde vindt
ook moet je flink met de slijptol in de beugel die om de bakvorken zit
en je hebt T2 onderdelen nodig

ik heb zelf irs van een kever wat veel voordeliger uitpakt
en kwa kwaliteit echt niet onderdoet

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Klopt... voor deze setup moet je wat specifieke T2a onderdelen hebben, of dure aangepaste kopen bij Creative.
Makkelijker is inderdaad een IRS samen te stellen met wat kever onderdelen... goedkoop, ruim voorhanden en degelijk.
Ik rij zelf al ruim 12 jaar en 80.000km met kever IRS en zou het onder een volgende bus zo weer monteren/ aanraden.
Kever IRS verlaagd ongeveer ťťn tandje, dus een cm of 6 Š 7
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
bij deze kit moet je de orginele bakvorken verwijderen wat ik zonde vindt
ook moet je flink met de slijptol in de beugel die om de bakvorken zit
en je hebt T2 onderdelen nodig

ik heb zelf irs van een kever wat veel voordeliger uitpakt
en kwa kwaliteit echt niet onderdoet

Ik heb alle delen al kompleet, zoals gebruikte astappen en lagerhuizen van een T2a met de volgende delen nieuw:
- Remschoenen
- Remschoen aftelbouten
- Remschoen aftelmoeren
- Remschoen montage sets incl. veren
- Handrem gaffels
- Handremgaffel montage pennen met borging
- Remcilinders
- Remankerplaten
- Remtrommels

Er is op dit moment een AM Kever versnellingsbak die door Tonnie Vos gereviseerd wordt en voorzien van een langere (net als AT) eindoverbrenging.
Ook worden de uitgaande flenzen 100 mm diameter zodat er zowel aan de binnen- als buitenkant T2 homokineten gebruikt kunnen worden.
Verder heb ik de Creative Engineering IRS set in de garage liggen, dus advies over een andere oplossing is niet nodig.  ::D

Het gaat mij dus om de hoogte van de bus, is de originele hoogte te benaderen met homokineten die een grotere dan standaard hellingshoek aankunnen, zoals deze:
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?nocache=1450529309&func=det&rub1=Rear%20Axle&rub2=CV%20Joints&artnr=27087b

Of in ieder geval beperkt lager dan de standaard hoogte, waarbij ik de voorkant ook iets zou moeten laten zakken.
6 a 7 cm is misschien terug te stellen met de verstelbare veerplaten?
Weer eens wat anders!

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
en voorzien van een langere (net als AT) eindoverbrenging.

Ik zal het wel ergens gemist hebben, maar met wat voor motor ga je rijden dan ?
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline patje411

• Spijl blijft
Ik heb deze set ook zitten , maar zit veel lager dan origineel. Hoeveel cm weet ik niet want heb de bus al verlaagd gekocht.
Ik denk dat in de buurt komen van de originele hoogte moeilijk gaat worden: 
1e verlagende veerplaten
2e reduktiekasten die wegvallen

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
en voorzien van een langere (net als AT) eindoverbrenging.

Ik zal het wel ergens gemist hebben, maar met wat voor motor ga je rijden dan ?

Een 1776 cc motor staat in de planning.
Weer eens wat anders!

Offline Renka

• Split personality
dus als ik het allemaal goed begrijp vraag je advies maar heb je alles al gekocht en in huis ??  #-o

maar affijn, verstelbare veerplaten heeft niets te maken met rijhoogte maar is puur bedoelt om kleine verschillen tussen links en rechts en eventuele stijfheidsverschillen in de torsiestaven te middelen en  grootste voordeel is dat bij sterk verlaagde en of autos met brede velgen de veerplaat kan zakken in geval van een lekke band zodat de velg over de tapeinden gekanteld kan worden. de sprong die standaard in deze veerplaten zit zorgt natuurlijk wel voor een verlaging( die jij mss niet wenst )

ik heb zelf deze maar die passen bij jou niet.

http://www.type2detectives.com/product/adjustable-irs-spring-plates-for-split-using-type-1-3-or-944-donor-parts/

nadeel van deze setup is dat de geometrie van de wielophanging niet meer te stellen is nadat alles is vastgebakken dus je moet eigenlijk alles vastpunten en dan de auto laten uitlijnen voor je alles gaat aflassen. met keverarmen en buisklemmen kan je altijd het camber en toespoor nog veranderen.

dit komt erg nauw want de rijeigenschappen veranderen ingrijpend bij een verschil tussen links en rechts!

kwaliteit van creative is goed denk ik.

Ik weet alleen dat flenzen en homokineten van een 181 een groter hoek aankunnen, met deze cv's van csp heb ik geen ervaring, en kan ook niet achterhalen wat de specificaties zijn. In amerika gebruikt men wel cv's in sandrailsen buggys die een grote hoek aankunnen maar dit zijn prijzige onderdelen.

dropped spindels zijn voor jou zowiezo dan geen opties

cheers en succes
To finish first, you first have to finish

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
dus als ik het allemaal goed begrijp vraag je advies maar heb je alles al gekocht en in huis ??  #-o

Er is niets mis met de CE set, dus dat heb ik wel durven kopen aan de hand van de recensies die ik gevonden heb.
Is het dan echt zo gek om te vragen naar ervaringen met de rijhoogte en wat de mogelijkheden zijn?
Blijkbaar wel anders reageer je niet zo.
Ik kan altijd nog laag gaan rijden, want dat wil blijkbaar iedereen graag dus dat komt met eventuele verkoop goed uit.

maar affijn, verstelbare veerplaten heeft niets te maken met rijhoogte maar is puur bedoelt om kleine verschillen tussen links en rechts en eventuele stijfheidsverschillen in de torsiestaven te middelen en  grootste voordeel is dat bij sterk verlaagde en of autos met brede velgen de veerplaat kan zakken in geval van een lekke band zodat de velg over de tapeinden gekanteld kan worden. de sprong die standaard in deze veerplaten zit zorgt natuurlijk wel voor een verlaging( die jij mss niet wenst )

ik heb zelf deze maar die passen bij jou niet.

http://www.type2detectives.com/product/adjustable-irs-spring-plates-for-split-using-type-1-3-or-944-donor-parts/

nadeel van deze setup is dat de geometrie van de wielophanging niet meer te stellen is nadat alles is vastgebakken dus je moet eigenlijk alles vastpunten en dan de auto laten uitlijnen voor je alles gaat aflassen. met keverarmen en buisklemmen kan je altijd het camber en toespoor nog veranderen.

dit komt erg nauw want de rijeigenschappen veranderen ingrijpend bij een verschil tussen links en rechts!

kwaliteit van creative is goed denk ik.

Ik weet alleen dat flenzen en homokineten van een 181 een groter hoek aankunnen, met deze cv's van csp heb ik geen ervaring, en kan ook niet achterhalen wat de specificaties zijn. In amerika gebruikt men wel cv's in sandrailsen buggys die een grote hoek aankunnen maar dit zijn prijzige onderdelen.

dropped spindels zijn voor jou zowiezo dan geen opties

cheers en succes

OK dank je.
Weer eens wat anders!

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
Ik heb deze set ook zitten , maar zit veel lager dan origineel. Hoeveel cm weet ik niet want heb de bus al verlaagd gekocht.
Ik denk dat in de buurt komen van de originele hoogte moeilijk gaat worden:  
1e verlagende veerplaten
2e reduktiekasten die wegvallen

Ja dat is me duidelijk.
Misschien dat iemand er al mee geŽxperimenteerd heeft, vandaar mijn vragen hier.
Weer eens wat anders!

Offline pietabroodje

• Spijl blijft
ik heb de setup ook van Creative.
zeer tevreden van en heb een minimum verlaging van 7 cm gehad.
naar het schijnt kon het niet minder omdat de hoek dan niet goed uitviel en naar het schijnt was dit ook beter voor het rijcomfort.

Offline Renka

• Split personality

Er is niets mis met de CE set, dus dat heb ik wel durven kopen aan de hand van de recensies die ik gevonden heb.
Is het dan echt zo gek om te vragen naar ervaringen met de rijhoogte en wat de mogelijkheden zijn?
Ik kan altijd nog laag gaan rijden, want dat wil blijkbaar iedereen graag dus dat komt met eventuele verkoop goed uit.

no offence maar als je zon duidelijke keus hebt gemaakt qua rijhoogte dan informeer je toch eerst voordat je iets koopt, niks meer niks minder !

nu moet je mss concessies doen aan je wensen en dat zou zonde zijn toch ?

overigens denk ik dat het wel meevalt hoor  :-)

succes met de montage en het meetwerk  :icon_salut:
To finish first, you first have to finish

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden

no offence maar als je zon duidelijke keus hebt gemaakt qua rijhoogte dan informeer je toch eerst voordat je iets koopt, niks meer niks minder !

nu moet je mss concessies doen aan je wensen en dat zou zonde zijn toch ?

overigens denk ik dat het wel meevalt hoor  :-)

succes met de montage en het meetwerk  :icon_salut:

Ach we gaan het inderdaad wel zien, ik blijf mijn projectverhaal aanvullen zolang ik hier welkom ben.  :tongue3:
Ik heb bewust voor deze complete set gekozen mede omdat ik er goede ervaringen van gelezen heb en verder uit een soort gemak.
Alles is kompleet en heeft zijn dienst al bewezen dus hoef ik niet zelf losse delen te gaan verzamelen met het gevaar op verkeerde onderdelen.
De enige ervaring die ik heb is het volledig doorspitten van verhalen van anderen, maar daar staat natuurlijk ook niet alles in wat ik wil weten.
Voor mij is een restauratie kompleet nieuw, laat staan het wijzigen aan ophanging en aandrijving, daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Daarom probeer ik het me zelf soms wat makkelijk te maken door een complete set te kopen, hoewel daar best een prijskaartje hangt helaas.
Mede hierom heb ik misschien soms wat vreemde vragen, waarvan ik hoop dat ze beantwoord kunnen worden.
Ik heb al erg veel geleerd op dit forum, dus daarom probeer ik mijn eigen projectverhaal ook uitgebreid te maken mede met het idee dat een ander er misschien wat aan heeft.
Weer eens wat anders!