Spijlbussen.nl

Kale carrosserie stralen of zuurbad?

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Ik ben nog niet zover, maar als ik uitgelast ben wil ik alle metaal schoon maken om zeker te weten dat er niet nog ergens verborgen roest is.
Vaak wordt de carrosserie gestraald heb ik al gezien, maar dat kan niet met de grotere vlakken in verband met vervormingen.
Nu las ik op Samba.com iemand die zijn bus in een zuurbad heeft laten behandelen.
Zijn er hier ervaringen mee?
Of is er nog een andere methode om al het metaal kaal te maken?
Ik heb hier ook al een KTL behandeling (elektrostatische dompelaar) langs zien komen, maar dat was helaas mis gegaan.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=634144&start=20&sid=abd6f84f33d3e2e1eb32d2154db6a61b

Weer eens wat anders!

Offline henk155

• Spijl blijft
Heb ook al eens gelezen dat een zuurbad ook zijn nadelen heeft.
Het zuur loopt ook in plaatsen zoals stijlen en dergelijk waardoor deze ook bloot metaal worden.
Je zou hem eigenlijk ook in een bad met coating kunnen steken zodat deze plaatsen ook terug beschermd worden.

Henk!!!

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
Heb ook al eens gelezen dat een zuurbad ook zijn nadelen heeft.
Het zuur loopt ook in plaatsen zoals stijlen en dergelijk waardoor deze ook bloot metaal worden.
Je zou hem eigenlijk ook in een bad met coating kunnen steken zodat deze plaatsen ook terug beschermd worden.

Henk!!!

Uiteraard moet je zorgen dat overal gaten zijn zodat de vloeistof er uit loopt en meteen na de behandeling alle holle ruimten behandelen tegen roest.
Weer eens wat anders!

Offline bartg

• Spijl blijft
Ik kan je geen antwoord geven, maar vraag me bij zo'n behandeling wel een ding af; waarschijnlijk heb je delen die je op elkaar proplast nu behandelt met epoxy. Die beits/spoel je er dan weer af. (dus echt de tegen elkaar liggen delen) En als je het dan nabehandelt kun je dit alleen maar insluiten, je komt er niet meer tussen. Of zie ik dat verkeerd? Hoor graag de ervaringen hierover. 

Offline EeVeeWee

• Spijl is het geworden
Ik kan je geen antwoord geven, maar vraag me bij zo'n behandeling wel een ding af; waarschijnlijk heb je delen die je op elkaar proplast nu behandelt met epoxy. Die beits/spoel je er dan weer af. (dus echt de tegen elkaar liggen delen) En als je het dan nabehandelt kun je dit alleen maar insluiten, je komt er niet meer tussen. Of zie ik dat verkeerd? Hoor graag de ervaringen hierover. 

Goed punt. Ik gebruik nu overal zinkverf tussen de delen die ik aan elkaar las.
Als dit weggespoeld is, moet je de spleten inderdaad met iets behandelen wat er ook tussen kruipt, zoals iets op basis van lijnolie lijkt me.
Weer eens wat anders!

Offline MR.Hamburger

• Spijl gaat niet meer weg
  • `64 walktrough caravelle camp-wagon
Mijn bus heeft een zuurbad behandeling gehad.je moet hem dan na behandelen met een Ktl behandeling.mijn ervaring het is een goed proces als er niet echt diepe roest in zit. Ik heb mijn bus nog naa laten stralen omdat het zuurbad op een paar plaatsen niet genoeg zijn werk heeft gedaan.
Als je een goede straler hebt zou ik daarvoor gaan. Er zit in Nederland maar 1 bedrijf voor het beitsen en is geen aanrader na de ervaring die ik er mee heb
En bij een goede straler komt je bus gewoon strak terug! Ik heb hem laten stralen bij straalbedrijf vd kerkhof en die krijgt van mij een dikke pluim!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Offline Renka

• Split personality
Ik heb bij mijn auto's tot nu toe altijd gekozen om deze te laten stralen, omdat bij het dompelen toch blijkbaar zuur in de naden achter kan blijven en op termijn ook bij een gespoten auto dit door blijft roesten.

Daarom moet er na een zuurbad ook een ktl behandeling volgen om de holle ruimten en naden te beschermen.

Ik heb prima ervaringen met het straalwerk wat door A parts coating in apeldoorn wordt gedaan.

Straalwerk direct gevolgd door een epoxybehandeling is in mijn ogen een goed uitgangspunt voor goede restauratie.

schoonmaken van bodems en wielkasten met tectyl of bitumen gaat prima met ijs!

succes

zinkverf op de lasvlakken bevalt mij ook goed!
To finish first, you first have to finish