Spijlbussen.nl

Camber met IRS

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
heb redelijk wat negatieve camber op men bus.
Het gaat om een IRS ophanging met klembeugels om de armen te bevestigen.
Regel je het camber door de beugels naar boven of beneden te draaien,dus verticaal.
Of door de beugels in horizontale richting te verschuiven?

Henk!!!


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.384
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
heb redelijk wat negatieve camber op men bus.
Het gaat om een IRS ophanging met klembeugels om de armen te bevestigen.
Regel je het camber door de beugels naar boven of beneden te draaien,dus verticaal.
Of door de beugels in horizontale richting te verschuiven?

Henk!!!

Dus de veerplaten zijn als het ware getordeerd?
Dat verander je niet door die klembeugels te verplaatsen of verdraaien zoals je beschrijft.
Eigenlijk zou de hoek van de as moeten veranderen waarom de arm draait.
Ik weet niet precies wat voor model klembeugels je hebt, maar kan het zijn dat je links en rechts verwisseld hebt?
Weer eens wat anders!


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka
To finish first, you first have to finish


Offline EeVeeWee

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.384
    • Karma: +1/-0
    • Restauratie Finse VW T1 1967
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka

Interessant inderdaad dat zo de camber te verstellen is!
Ik heb een vast draaipunt dus is er niets te stellen.
Weer eens wat anders!


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka

Interessant inderdaad dat zo de camber te verstellen is!
Ik heb een vast draaipunt dus is er niets te stellen.

Dat is het voordeel van deze beugels,ik heb er inmiddels al een aantal van verkocht en ze zijn allemaal dik tevreden.
Wat je wel in de gaten moet houden is hoe je je veerplaten monteerd,de irs draagarmen voor of achter de veerplaat want daar zit zo 15mm verschil in en dat is echt veel...

Gr ferdi


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka


Ok bedankt.
Wielen staan redelijk negatief zoals je ziet dus dat wordt dan de beugels wat naar omhoog draaien.


Henk!!!



Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Niks aan de hand gewoon de klembeugels verdraaien naar beneden is meer camber naar boven is minder camber.

Dit komt omdat de draaipunten van de wielophanging niet in een lijn liggen van de veerplaten en de binnenste klemmen.
Bij inveren heb je dus ook al een negatieve beweging hierdoor.
Om de sporing in te regelen kan je de draagarmen verschuiven op de veerplaten.

Btw ik gebruik de uitlijngegevens van een 911 dat bevalt prima voor de achterzijde bij een rijhoogte met dropped spindels en een waterpas rijhoogte geen rake dus

Succes Renka

Interessant inderdaad dat zo de camber te verstellen is!
Ik heb een vast draaipunt dus is er niets te stellen.

Dat is het voordeel van deze beugels,ik heb er inmiddels al een aantal van verkocht en ze zijn allemaal dik tevreden.
Wat je wel in de gaten moet houden is hoe je je veerplaten monteerd,de irs draagarmen voor of achter de veerplaat want daar zit zo 15mm verschil in en dat is echt veel...

Gr ferdi

Ben inderdaad ook heel tevreden van de beugels.
Bij mij zitten de draagarmen achter de veerplaten zoals je ziet.
Maar wat verander je als je deze veranderd,enkel de spoorbreedte toch?

Henk!!!



Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
yep binnenkant monteren kan je de breedste velgen kwijt
To finish first, you first have to finish


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Bus nu op de hoogte gezet zoals ik wil en ook eens gekeken om het camber te regelen.
Want heb redelijk wat negatief camber.
Ik heb van die IRS beugels die je moet klemmen.
En zoals ik heb begrepen moet je deze naar boven draaien om het negatief camber te verminderen.
Maar deze zitten bijna al tegen de verwarmingsbuizen.
Denk dus niet dat ik deze nog genoeg naar boven kan draaien.
Of zie ik iets over het hoofd?

Henk!!!




Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Hi Henk, ik heb de klemmen een stuk hoger staan, en dat past net onder de kachel buizen. Mijn bus is veel lager, en camber is ook een stuk minder.. 
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)


Offline Renka

  • Split personality
    • Berichten: 3.962
    • Karma: +0/-0
dit kan veel verschillen van leverancier tot leverancier, soms moeten de kachelbuizen flink aangepast worden om de beugels voldoende naar boven te kunnen draaien (tot wel enkele cm !)

zit niks anders op dan buizen aan te passen idd.  mijn bus staat achter 1 graad negatief maar daarvoor moesten de klemmen veel hoger dan bij jou op de foto
To finish first, you first have to finish


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Ok bedankt.
Dan werk ik de kachelbuizen wat bij.
Zal deze normaal toch niet meer gebruiken.

Henk!!!


Offline Ferdi

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.106
    • Karma: +0/-0
Hoi Henk je zal inderdaad je kachelbuizen moeten bewerken,en zeker als je ze niet meer gebruikt...
Een flinke deuk erin meppen scheelt ook al een hele hoop :-D

Gr. Ferdi


Offline henk155

  • Spijl blijft
    • Berichten: 450
    • Karma: +0/-0
Ok,
Weet wat gedaan in de loop van volgende week.

Henk!!!


Offline Airbus

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.498
    • Karma: +0/-0
  • Low 64-er MGPW OG paint
Gewoon een stukje inkorten?

Gelukkig heb ik er niets aan hoeven doen  8-)
Spijl 64' - Bagged - Porsche steeringrack- Porsche brakes - IRS -  1641cc -( T4 2.0 EFI turbo in the making)