Spijlbussen.nl

Compleet logen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lappielapstok

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 30
    • Karma: +0/-0
    • http://www.lappielapstok.web-log.nl
Hoi,
Heeft er iemand ervaring met het logen in een bad om de hele bus kaal te zetten?
Het schijnt een proces te zijn in verschillende baden.
Na de behandeling zou alle verf, kit, roest enz. verwijderd zijn en zou er een nette kale bus uit komen.
Het schijnt veel beter te zijn dan stralen(vaak teveel vervorming)??

Wie heeft dit al eens gedaan en wat was het resultaat???

Groetjes


Offline 67 pick-up

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 55
    • Karma: +0/-0

Ik heb het zelf nooit met een auto laten doen, maar wel een aantal auto´s gezien die de behandeling gehad hadden. Uiteraard ziet het er pachtig uit en je kunt je laksysteem vanaf nul opnieuw opbouwen, met de zekerheid dat er geen roest onder zit. Voorwaarde is wel dat je na het logen een KTL behandeling (of fosfor) laat doen. Deze dompellaag hecht zich (ik meen elektrolytisch) aan het metaal, ook in de holle ruimtes, en vormt zo een goede bescherming tegen roest. Voordeel van dit spul tenopzichte van verf of tectyl is dat de laag dun is en het spul overal in kruipt tijdens het dompelen.
Persoonlijk vind ik het een nadeel van dit soort behandelingen dat je echt vanaf niks opnieuw moet beginnen. Alle rubbers, kitlagen ed. zijn weg. Ook op alle plaatsen waar je normaal gesproken niet zoveel restauratiewerk zou hebben. Wanneer je een restauratie doet, moet je het goed doen.... maar overdrijven kan ook. Daarnaast zijn ook de prijzen van dit soort behandelingen niet goedkoop te noemen. Enkele duizenden euro´s ben je zo kwijt! I.p.v. logen zou je ook aan een thermische behandeling kunnen denken. De auto gaat dan voor een aantal uur in een oven van 300 gr. Dit brandt alle lak, kit en tectyl eraf. Hieraan kleven overigens dezelfde nadelen als je het mij vraagt.


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
mooiste wat er is als je het mij vraagt ...

autobeitserij.nl

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline Humby

  • Spijl blijft
    • Berichten: 199
    • Karma: +0/-0
    • http://www.thedonuts.be
Ik heb het ooit gezien bij een opel kadett B die nu rondrijdt als rallywagen.

Hij kwam er volledig bloot uit en is toen in een fosforbad gestoken.
Dan werd hij gespoten in het wit en nu na een 3 tal jaren komen er kleine roestplekjes vanonder de naden waar bvb het achterscherm "overlapt" naar de koffer toe.
Dus tussen de overlappende randen van verschillend plaatwerk die gepuntlast zijn, daar komt de roest tussen... Blijkbaar is de fosfor niet tussen de randen geraakt.
Die kerel heeft er nu al dik spijt van, want het heeft hem een hoop geld gekost...

Aircooled greetz,

Humby 8-)
Fuck Herbie, Busses are way cooler!!!


Offline lappielapstok

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 30
    • Karma: +0/-0
    • http://www.lappielapstok.web-log.nl
he, bedankt voor de suggesties.
Het blijft moeilijk wat te doen !!
  oplossingen ?????
1. Zelf met de hand schuren is een heils karwei en je kunt na een paar jaar de roestplekjes terug vanonder de lak verwachten(heb ik al bij veel bussen gezien trouwens)
2. Stralen vervormd en verdunt het materiaal, tevens kun je niet overal bij dus dat is ook de oplossing volgens velen niet.
3. Logen en behandelen in een fosforbad is goed omdat het overal kan komen, behalve tussen de plaatdelen want daar kan het ook niet komen dus dat is schijnbaar ook geen oplossing.

Met andere woorden: "Er is geen oplossing !!"?????


Offline rusty67

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.548
    • Karma: +0/-0
  • 67er T1 AIR-RIDE CUSTOM GEVAL
Mmmmmm, kiezen tussen 3 minder goede ( en enige ) oplossingen?

De GOEDKOOPSTE lijkt mij dan de beste!!!( ben je nou nederlander of wat? :)) :-D

Dat logen ziet er wel erg goed uit, maar dan moet je m wel kaal laten !!!! :-D

a dog is a dog and stuffing feathers in its ass doesn't make it a chicken.

(O\|/O) THE O.G. SPLIT PERSONALITY|o\O/o|
             Oldskool kustom Speed Club


Offline 67 pick-up

  • Onzekere spijl
    • Berichten: 55
    • Karma: +0/-0
Mijns inziens moet je accepteren dat er geen enkele methode bestaat waardoor je gerestaureerde auto voor eeuwig in topstaat blijft. Welke methode je ook gebruikt, uiteindelijk overwint de roest, want die krijg je er nooit helemaal uit. Lukt dat wel, dan kijg je de zaak nooit meer volledig beschermt. Het is dus zoeken naar een methode met een goede prijs/kwaliteit verhouding, en die is voor iedere restauratie anders. De methodes die in dit topic genoemd worden vind ik overigens al best drastisch. Zowel compleet stralen als logen is vaak niet nodig en niet zitvol.  Er zijn genoeg bedrijven die je kunt vragen om bijvoorbeeld alleen de onderkant te stralen, het dak ed. kun je dan zelf te lijf gaan met verfafbijt en staalborstel. 


Offline the bus driver

  • Split personality
    • Berichten: 3.424
    • Karma: +0/-0
  • surf now, work later
hey mss moet je eens info nemen op deze site
 http://www.kathagen.be/producten/zandstralen/doehetzelf/doehetzelf/index.php?lang=nl&hfdgrp=7&subgrp=31&prod=216 ,
deze mensen zijn gespecialiseerd in zandstralen en hebben een boel verschillen soorten grind..
tevens ben ik zelf eens geweest om raad te vragen en ze wisten mij te zeggen dat als je een uurtje bij hen de cabine afhuurt waar je heel gemakkelijk een busje in krijgt en nog plaats hebt, het ong een 75 euro kost(incl. grit, opleiding, veiligheidsmateriaal, cabine,..)  wat heel betaalbaar is, het gaat hier nt om een of andere prusts firma maar om een firma die hier al jaren ervaring mee heeft ook nemen zij afstand van het stralen met metaalgrit gezien er kleine deeltjes kunnen achterblijven in kokers of naden, etc.. en er dan achteraf terug roest kan optreden. dit leek mij één van de goedkoopste oplossing enige nadeel als je de onderkant wil stralen moet je wel zorgen dat je je busje op een of andere manier omhoog krijgt.
ik ken een aantal mensen die er zelf al een oldtimer zijn gaan stralen en hebben nooit meer dan 200 euro betaald en waren hier heel erg over tevreden.
de firma ligt in noord limburg wat best gemakkelijk te bereiken is vanuit NL.

groeten
Haaaiiroeff


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
mooiste wat er is als je het mij vraagt ...

autobeitserij.nl




nou ik heb een offerte aan gevraagt ik hoop dat ik niet gelijk gaat huilen
ik ben benieuwt  :-k


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Citaat van: the bus driver
hey mss moet je eens info nemen op deze site; http://www.kathagen.be

Hey Stefan, bedankt voor de link .. voor het eerst dat ik dit zie, een straalcabine huren !!
En Bree is niet eens zo heel ver .. 175km vanaf Den Haag ..
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
he area51

mooi foto van die bus
bus is daar voor een klant van kieft en klok
en ze zijn er daar zwaar het schip mee ingegaan
met voordeel van kieft en klok neem ik aan

en de prijs zal ik maar niet noemen

gr mike


Offline the bus driver

  • Split personality
    • Berichten: 3.424
    • Karma: +0/-0
  • surf now, work later
Citaat
hey mss moet je eens info nemen op deze site; http://www.kathagen.be


Hey Stefan, bedankt voor de link .. voor het eerst dat ik dit zie, een straalcabine huren !!
En Bree is niet eens zo heel ver .. 175km vanaf Den Haag ..

No problem Alain, en zoals ik al eerder zei zeker de moeite waard om eens een kijkje te gaan nemen want een uurtje stralen daar is gek niet zoveel geld, en ze hebben daar erg veel verschillende soorten straalgrit gaande van zeer fijn tot zwaarder zand en ik geloof dat je daar ook kan glasparelen en dergelijke..

Groeten Stephan
Haaaiiroeff


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
ik heb effe gebelt naar deze jongens

het huren van de kabine kost er 45 eurie per uur
straal grit kost er ongeveer 7 eurie per zak

verdere informatie moet ik nog effe vragen
maar ik denk dat mijn bus er binnen kort heen gaat
ik moet alleen nog effe weten of ze een kraan hebben
en of ze daar steunen hebben om hem op te zetten

anders moet ik met een paar man om hem op te tillen
en moet ik steunen regelen
maar komt goed  :-D :-D


Offline the bus driver

  • Split personality
    • Berichten: 3.424
    • Karma: +0/-0
  • surf now, work later
zal ik jouw alvast op antwoorden ze hebben geen kraan je moet zelf zorgen dat je bussie omhoog kan dmv een oprijbrug of iets dergelijks, wel geloof ik dat ze een clark hebben dus als je zelf zorgt voor steunen of iets anders dan kunnen zij je wel helpen om je bus omhoog te krijgen.

Wat de prijs betreft, zoals ik al eerder zei zal afhankelijk van het grit je prijs goedkoper of duurder zijn want je straalt er ongeveer 5 zakjes per uur door, komt uit op ong. 75 euro/uur

Verder kan ik je nog zeggen dat het machine daar echt top is want je straalt er niet mm per mm maar je straalt met een vlek van ong. 3.5 cm diameter..

In ieder geval succes, en laat maar iets weten hoe het gelopen is.

Groeten stephan
Haaaiiroeff


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
en een clark is ?????

een heftruck zeker  :-D :-D

maar je hebt me zeker weer geholpen weet ik te minste wat ik  mee moet nemen

gr mike