Spijlbussen.nl

Compleet logen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline the bus driver

  • Split personality
    • Berichten: 3.424
    • Karma: +0/-0
  • surf now, work later
Citaat
en een clark is ?????

een heftruck zeker   

helemaal juist

grtzzzzzzzzzzzz   8-)
Haaaiiroeff


freek

  • Gast
Heeft iemand enig idee wat het kost het 'logen'? ...mieschien ook een goed dres?

Gr,
Freek


Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Ergens rond de 3500 euro heb ik begrepen ...
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline classic line

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.781
    • Karma: +0/-0
klopt area51   dat is het bedrag wat ik te horen kreeg
en vergeet niet dat de bus dan echt helemaal kaal
is dus hij heeft daarna nog een behandeling nodig heeft tegen het
roesten ik dacht dat dit een ktf behandeling heete

gr mike


Offline Berrie120

  • Split personality
    • Berichten: 3.917
    • Karma: +0/-0
Volgens mij is het beste:

Ontlakken met Natronloog:
Want bij achterblijvende Loog resten heb je geen last van roest vorming ipv ontlakken met een zuur.

Daarna ontroesten in fosforbad en/of de resten eerst zandstralen.

Daarna een Kataforese lak dit wordt gezien als verbetering van de zinkbehandeling.

Ik heb nog niemand kunnen vinden die deze behandelingen in een keer kan doen.
Het is toch noodzaak de ontlakte wagen zo snel mogelijk weer beschermd te hebben tegen roest.

Met een beetje vernuft en handigheid is veel ook zelf te doen.
Ontlakken kan ook met verfstripper en afbijt, maar voor de naden zal er een vloeistof nodig zijn.

Fosforzuur:
reageert ook met ijzer zelf, echter 8x zo traag als met ijzeroxide, en laat een prachtige beschermende ijzerfosfaat laag achter die een prima bescherming tegen roest geeft. Hierna neutraliseren met gedestileerd water of met een loog als sodawater.
Citroenzuur:
heeft het zelfde ontroestende effect.

Een mix van fosforzuur en butylglycol bij een temperatuur van 45 graden ontvet, ontroest en ontlakt.
WO1is de handelsnaam van dit goedje  verkrijgbaar bij Turco, groothandel in chemicaliën uit amersfoort.

Dit zou helemaal een mooie oplossing zijn voor de naden en kieren.

Het ontlakt, en ontroest gelijk ook in de kieren, waarna de fosfor voor de beschemde eerst laag zorgt.

Hierna kan de bus in de epoxyprimer, zinkprimer of menie gezet worden.


Het is niet mijn eigen wijsheid, maar meer mijn bij elkaar gezochte uitzoekwerk. En zoals ik het zou proberen te benaderen.

Groeten berrie







don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience


Offline vampire

  • Spijl blijft
    • Berichten: 332
    • Karma: +0/-0
nou laat ik jullie allemaal even een handje helpen.

www.autobeitserij.nl is veels te duur. ik heb voor een paar maanden terug een offerte opgevraagd.
als ik het zou laten doen zoals zij zeiden kwam ik op € 7500 euro uit.

geen optie dus, daar bij komt ook nog eens dat het logen van de bus bij wet in Nederland verboden is.
 na nog even doorzoeken een adres gevonden in belgie waar je bus voor nog geen € 1000 geloogd is.
jullie hebben natuurlijk al de foto's van mijn geloogd busje gezien.

het logen alleen zorgt ervoor dat alle niet metaal delen verwijderd worden.
de bus blijft gedurende 2 a 3 weken 24 uur per dag geheel onder gedompeld
en als ze er dan uitkomt dan is het plaatje

aangezien er dan wel helmaal niks van bescherming op zit moet je dan wel snel handelen

je hebt dan meerder opties:

je kunt hem inderdaad nog een keer laten behandelen door middel van zoutzuur maar dan kan het zijn dat er in holle ruimtes zoutzuur achter blijft en wat het gevolg hiervan is hoef ik jullie niet te vertellen.

je kunt hem laten stralen maar dat is ook weer een vak apart.

je kunt schuren en daarna in de epoxy lak laten zetten

of je kunt schuren en dan laten verzinken

voor mij persoonlijk zijn de eerste 3 opties niet goed, en ga dan ook kijken voor de laatste optie.
verzinken is leveslang goed en de bus rot dan ook niet meer onder je vandaan.
en dan komt er ook nog eens bij kijken dat wanneer je tijdens een taxatie kunt aan tonen dat ze verzinkt is je dit alleen maar een hogere taxatie waarde oplevert.


ps autobeitserij brengt de carroserie naar het zelfde bedrijf als waar ik ben geweest
build in progress


Offline VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 6.327
    • Karma: +0/-0
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register

Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Hier een duitse bus die in een loogbad is gegaan,



bron; http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=345102
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline vwspijlbus

  • Split personality
    • Berichten: 5.545
    • Karma: +1/-0
Claus begint al een aardige collectie spijlbussen op te bouwen.
Frank


Offline VolksWouter

  • Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 6.327
    • Karma: +0/-0
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register

Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Toch vraag ik me af hoe de auto er over 10 jaar bijstaat .....

Ik heb het ooit gezien bij een opel kadett B die nu rondrijdt als rallywagen.

Hij kwam er volledig bloot uit en is toen in een fosforbad gestoken.
Dan werd hij gespoten in het wit en nu na een 3 tal jaren komen er kleine roestplekjes vanonder de naden waar bvb het achterscherm "overlapt" naar de koffer toe.
Dus tussen de overlappende randen van verschillend plaatwerk die gepuntlast zijn, daar komt de roest tussen... Blijkbaar is de fosfor niet tussen de randen geraakt.
Die kerel heeft er nu al dik spijt van, want het heeft hem een hoop geld gekost...

Aircooled greetz,

Humby 8-)

Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!


Offline volksfahrer.nl

  • Spijl is het geworden
    • Berichten: 1.372
    • Karma: +0/-0
    • www.volksfahrer.nl
Tja, als die Opel niet geloogd was had de roest ook niet weggeweest tussen de naden.
En met stralen krijg je die roest ook niet weg.

Toch vraag ik me af hoe de auto er over 10 jaar bijstaat .....

Ik heb het ooit gezien bij een opel kadett B die nu rondrijdt als rallywagen.

Hij kwam er volledig bloot uit en is toen in een fosforbad gestoken.
Dan werd hij gespoten in het wit en nu na een 3 tal jaren komen er kleine roestplekjes vanonder de naden waar bvb het achterscherm "overlapt" naar de koffer toe.
Dus tussen de overlappende randen van verschillend plaatwerk die gepuntlast zijn, daar komt de roest tussen... Blijkbaar is de fosfor niet tussen de randen geraakt.
Die kerel heeft er nu al dik spijt van, want het heeft hem een hoop geld gekost...

Aircooled greetz,

Humby 8-)



Offline Area51

  • ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
    • Berichten: 8.450
    • Karma: +0/-0
Klopt, maar met logen krijg je loog op plekken waar je het eigenlijk niet wil hebben of op plekken waar voorheen geen roest zat, maar nu dus wel omdat je de fabrieksmatige roestwering eruit loogt.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!