Spijlbussen.nl

How to: IRS ombouw

Area51 · 173 · 61012

Offline patrick66er

• Spijl blijft
alan kan jij voor n\mij ook nog een setje vulringen voor de assen leveren? klopte net te laat aan bij nirvana ik hoor het wel!

Offline VolksWouter

• Carcheologisch Onderzoeker
  • Spijlbussen.nl
  • Voorzitter stichting behoud VW Spijlbussen
    • Wouter's Spijlbus register
alan kan jij voor n\mij ook nog een setje vulringen voor de assen leveren? klopte net te laat aan bij nirvana ik hoor het wel!
Patrick ,dat moet geen probleem zijn. Een vriend van Alain maakt die vulringen.

Alain is nog met vakantie en zal woensdag of donderdag terug komen. Je moet dus heel even geduld hebben op zijn reactie .

Offline patrick66er

• Spijl blijft
ok dan, heb geen haast anders pb ik hem alvast wel, leest ie het wel als tie weer thuis is!
dank je!

Offline Bussie komt zo

• Spijl blijft
    • http://www.Volksprojects.nl
Patrick ,dat moet geen probleem zijn. Een vriend van Alain maakt die vulringen.

Alain is nog met vakantie en zal woensdag of donderdag terug komen. Je moet dus heel even geduld hebben op zijn reactie .
Maar als Alain terug is begreep ik dat Mcgyver op vakantie gaat.
dus een week of 3 tot 4 gaat er wel over heen.
Droppped Spindels,verstelbare as of en versmalde en verstelbare as nodig.
Mail of stuur een PB.

http://volksprojects.blogspot.com/

Offline patrick66er

• Spijl blijft
ik hoor t wel ff ik heb er geen haast mee.
ik langzaam aan alle spulle aan t verzamelen en dan kan ik in 1 keer de genade slag uit delen

Offline T1m

• Spijl blijft
Leuk om dit alles te lezen!!!

Ik wil mijn bus ook ombouwen naar IRS, heb al het een en ander gevonden aan onderdelen maar moet ook nog het een en ander.

Dit topic ga ik iig bijhouden!!!

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Citaat van: T1m
Dit topic ga ik iig bijhouden!!!

Er valt niet zo gek veel bij te houden .. de IRS onder mijn SO42 heeft reeds een 40.000 probleemloze km's gereden, en het enige wat er tot nu toe aan 'bijgehouden' is, is dat de achterremmen een keer nagesteld zijn voor de APK. Het is misschien saai, maar het is gewoon een zeer degelijke constructie gebleken, goed voor nog vele km's meer rijplezier !! Er zal op termijn een andere versnellingsbak inkomen, maar pas als de nieuwe motor klaar is. Van de winter gaat de 1776 er weer uit voor onderhoud, komt er een 1600 industriekoeltunneltje op (zonder kachelkanaal uitgangen), er komt electronische T3 ontsteking op, en een type4 oliekoeler .. voor het mooie liefst ook nog een setje nieuwe koppen, want het olieverbruik begint wat op te lopen.
Alain - 1967 Westfalia SO42
Citaat van: Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!

Offline Berrie120

• Split personality
Alain,

In de eerdere topic gaf je een foto van je nieuwe motor.
Met voor jou duidelijke taal wat er allemaal aan gaat gebeuren.

Mocht je de werkzaamheden aan die motor op het forum zetten hoop ik dat je omschrijvingen minder technisch zijn zodat ook ik het kan begrijpen. :tongue3:
Het lijkt me zeer intressant en leerzaam.

groeten Berrie

don't argue with idiots they will drag you down to their level and beat you with experience

Offline T1m

• Spijl blijft
Citaat van: Area51
Goed,en nu zijn de aandrijfassen dus te kort ....
Een 1303 heeft een smalle spoorbreedte,maar in een bus wordt de plaats van de 1303
draagarmen bepaald door de springplates. Die zijn maatgevend voor de spoorbreedte,en
op de tweede plaats komt dan de versnellingsbak,en die twee samen bepalen de (benodigde)
lengte van de aandrijfassen. Opgemeten in ingeveerde toestand,had ik tussen de flenzen
420mm, en de aandrijfas was globaal 400mm .... ik kwam dus 20mm tekort !! 
Maar met behulp van Mc Gyver (hij had nog net ff tijd),is/gaat alles toch nog goedgekomen !!
http://img402.imageshack.us/img402/4197/040ez4.jpg

Ik wilde de losse assen doorzagen,en daar overheen een bus zetten,en die aan twee kanten
aflassen,maar kans op onbalans is dan errug groot !! Nu zijn er VULRINGEN van 20mm gedraaid,
met hetzelfde "profiel" als de flenzen, en die worden dan tussen de homokineet en de flens
gemonteerd. En of dat nou aan de bakkant of wielkant is,dat maakt volgens mij niet uit.
Op die manier is er ook de minste kans op onbalans,en de vulringen worden gewoon met
langere imbussen vastgezet.

Vulringen zijn weer in de maak .. nog mensen hier die ze nodig hebben, behalve spijl63 en Ron ??

Zijn deze vulringen nog steeds in de maak en zo ja nog steeds voor 60 euro??

Verder heb ik bijna alles compleet voor het ombouwen naar IRS!!!
dus binnenkort de boel er onder vandaan halen en daarna het "nieuwe" eronder!!!

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Citaat van: T1m
Zijn deze vulringen nog steeds in de maak en zo ja nog steeds voor 60 euro??

We hadden 3 sets gemaakt, en die waren in no time weg !!
Zal de draaier weer wat sets (heb nu weer 3 sets in bestelling) laten maken, en dan zal ik gelijk even de prijs checken.

Offline T1m

• Spijl blijft

We hadden 3 sets gemaakt, en die waren in no time weg !!
Zal de draaier weer wat sets (heb nu weer 3 sets in bestelling) laten maken, en dan zal ik gelijk even de prijs checken.

Dan hoor ik het nog wel. Alvast bedankt!!!!

Offline henk

• Spijl blijft
Ik zie dat ieder met een irs de bus deze ook verlaagd heeft  (dan komt de flens beter voor de versnellingsbak) ik wil echter de standaard hoogte aanhouden, krijg ik dan dan geen problemen met de aandrijfhoek van de aandrijfassen, hoeveel mag deze hoek maximaal zijn.
Bij een te grote hoek neem ik aan dat de koppelingen stukdraaien.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl

de IRS onder mijn SO42 heeft reeds een 40.000 probleemloze km's gereden,

47.000 gereden, en nog steeds geen mankementen die het vermelden waard zijn. :-D

Ik had met de APK in Juni verschil in remdruk links en rechts achter, maar na montage
van 2 nieuwe 23mm (1303 trommelvóórwielremcilinders) was het weer goed.

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Tom rijdt met een IRS ombouw (door bussie komt zo gedaan) op de standaard hoogte.

Er zijn alleen wat dikkere (25 ipv 20mm) bussen tussen de bakflens en de homokineet
gegaan, en bkz heeft een hele mooie baksteun (bus is van 1957) gemaakt.

Ik zie dat ieder met een irs de bus deze ook verlaagd heeft  (dan komt de flens beter voor de versnellingsbak)
Ik wil echter de standaard hoogte aanhouden, krijg ik dan dan geen problemen met de aandrijfhoek van de aandrijfassen,
hoeveel mag deze hoek maximaal zijn. Bij een te grote hoek neem ik aan dat de koppelingen stukdraaien.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Area51

• ForumFossiel
  • Spijlbussen.nl
Dominique z'n 1964 13raams staat nu hier voor een IRS ombouw.
Z'n bus wordt normaal dagelijks gebruikt om de kids naar school te brengen.

Citaat van: Area51 op 16-12-2006
Er gaat IRS onder komen, met een lange vierbak, vóór komt een T2a vooras met een Foksy,
rembekrachtiger, 5x130 Porsche naven en remklauwen, en er komen 5x130 velgen onder.

Sinds vrijdag 19 december (dus exact 2 jaar later) staat de bus hier én uit elkaar.
1303 bak zit al op z'n plek, veerplaten heeft Mc Gyver mee en de wielen (16" Fuchs) zijn maandagavond gebracht.
T2a vooras met Foksy adjuster en gele Koni's en 5x130 Porsche remmerij ligt ook al klaar om te monteren.

Citaat van: Area51 op 16-12-2006
Motorisch gaat er ook wat gebeuren, maar daar is hij nog niet helemaal uit ...
Moet ook wel, z'n huidige 1600 DP is in elkaar gelopen.
Via Flatfour is er een draaiend gedeelte gedoneerd en Dominique is nu bezig om weer een 1600 (met T2b inlaatspruitstuk voor de rembekrachtiging) op te bouwen. Een 2L type4 met injectie is ook nog onderweg (vanuit Zweden), maar das voor een later stadium.